Kiusaamisen ehkäisy taiteellisen tunnekasvatuksen keinoin : opas varhaiskasvattajille
Nevalainen, Jessica; Henttonen, Meri (2017)
Nevalainen, Jessica
Henttonen, Meri
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701271728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701271728
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on kiusaamisen ehkäisy taiteellisen tunnekasvatuksen keinoin. Toiminnallisen opinnäytetyömme tavoitteena on tuottaa kiusaamisen ehkäisyyn taiteellisia tunnekasvatuksen keinoja esittelevä menetelmäopas kasvattajille. Toimeksiantajanamme toimi Lahdessa sijaitseva Taidepäiväkoti Satakieli, jonka syksyllä 2016 aloittaneeseen esikouluryhmään toteutimme työmme toiminnallisen osuuden.
Tunnekasvatus on olennainen osa kiusaamisen ehkäisyä ja taiteet, kuten musiikki, kuvataide, kirjallisuus ja draama, ovat hyvä keino tunteiden käsittelyyn. Hyvät tunnetaidot toimivat pohjana hyville vuorovaikutustaidoille ja hyvät vuorovaikutustaidot taas ehkäisevät kiusaamistilanteita.
Oppaaseen valitsemamme menetelmät soveltuvat kiusaamisen ehkäisyyn ja tunnetaitojen harjoitteluun. Menetelmät ovat sovellettavissa varhaiskasvatuksen lisäksi myös muilla kentillä, kuten kouluikäisten kanssa ja perhetyössä. Oppaan menetelmät soveltuvat pääsääntöisesti käytettäväksi ryhmässä ja osaa voi soveltaa myös yksilötyöskentelyyn. Menetelmät sisältävät paljon ryhmäyttäviä elementtejä.
Työmme raportti koostuu kolmesta osiosta. Alussa kerromme taustoja aiheeseemme päätymisestä ja työmme teoreettisen viitekehyksen. Seuraavassa osiossa kerromme toiminnallisesta osuudesta. Viimeinen osio on pohdinta, joka sisältää työmme arvioinnin.
Tunnekasvatus on olennainen osa kiusaamisen ehkäisyä ja taiteet, kuten musiikki, kuvataide, kirjallisuus ja draama, ovat hyvä keino tunteiden käsittelyyn. Hyvät tunnetaidot toimivat pohjana hyville vuorovaikutustaidoille ja hyvät vuorovaikutustaidot taas ehkäisevät kiusaamistilanteita.
Oppaaseen valitsemamme menetelmät soveltuvat kiusaamisen ehkäisyyn ja tunnetaitojen harjoitteluun. Menetelmät ovat sovellettavissa varhaiskasvatuksen lisäksi myös muilla kentillä, kuten kouluikäisten kanssa ja perhetyössä. Oppaan menetelmät soveltuvat pääsääntöisesti käytettäväksi ryhmässä ja osaa voi soveltaa myös yksilötyöskentelyyn. Menetelmät sisältävät paljon ryhmäyttäviä elementtejä.
Työmme raportti koostuu kolmesta osiosta. Alussa kerromme taustoja aiheeseemme päätymisestä ja työmme teoreettisen viitekehyksen. Seuraavassa osiossa kerromme toiminnallisesta osuudesta. Viimeinen osio on pohdinta, joka sisältää työmme arvioinnin.