Kannattavuuden parantaminen : Elintarvikevalmistaja Yritys X
Rautsa-Halonen, Anu (2017)
Rautsa-Halonen, Anu
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701291744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701291744
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana on leipomoteollisuuden yritys. Tarkoituksena oli selvittää keinoja yrityksen kannattavuuden kehittämiseksi. Kuluttajien muuttuneet ruokatottumukset ja ostovoiman huonontuminen sekä kauppojen paistopisteet olivat vaikuttaneet kysyntään laskevasti. Koska alueen taloudellinen tilanne ei vaikuttanut elpyvän, tarkasteltiin tuotannon kannattavuutta tarkemmin. Tuotannosta pyrittiin löytämään kannattavuutta kohentavia konsteja, jotka on mahdollista toteuttaa nykyisin resurssein.
Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvalitatiivisia että prosessuaalisia menetelmiä. Tilinpäätösten tunnuslukuja vertailtiin leipomoteollisuuden toimialaraportissa ilmoitettuihin lukuihin. Yrityksen kannattavuuden kehitykseen perehdyttiin prosenttimuotoisella tilinpäätösanalyysillä ja trendianalyysillä. Käytössä oli viiden viimeisimmän tilikauden tilinpäätökset. Kannattavuuden parantamiskeinoja käsitellään monipuolisesti teoriatiedoin.
Leipomotyöntekijöiltä kerättiin tietoa tuotannosta sekä parannusehdotuksia teemahaastatteluin. Aiempia opinnäytetöitä ja toimialaraporttia hyödynnettiin kysymysten laadintaan. Syvällisemmin tuotannon kannattavuuteen porauduttiin katetuottolaskennan herkkyysanalyysin keinoin. Tarkoituksena oli löytää ratkaisu konditoriatuotteiden kannattavuuden parantamiseksi.
Yrityksen tunnusluvut jäävät alan keskimääräisten arvojen alapuolelle. Tilinpäätösanalyysit paljastavat, että yritys on parantanut kannattavuuttaan. Tuotannossa halutaan parantaa tuotekehitystä, työnkiertoa ja tiedonkulkua. Uudistukset eivät tule heti näkymään yrityksen taloudellisissa luvuissa. Muutosten vaikutukset huomataan pidemmällä aikavälillä. Herkkyysanalyysin tulokset auttavat yritystä siirtämään henkilökuntaa tuotanto-osastolta toiselle siten, että katetuottoprosentti paranee konditoriatuotteissa, mutta heikkenee muissa tuoteryhmissä vähiten.
Tutkimus pystytään toistamaan samansuuntaisin tuloksin. Näiden menetelmien avulla voidaan kannattavuutta pohtia muissakin yrityksissä. Teoriaosuudesta ja toimialaraportista poimitut ratkaisut antavat ideoita eri alan yritysten kannattavuuteen.
Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvalitatiivisia että prosessuaalisia menetelmiä. Tilinpäätösten tunnuslukuja vertailtiin leipomoteollisuuden toimialaraportissa ilmoitettuihin lukuihin. Yrityksen kannattavuuden kehitykseen perehdyttiin prosenttimuotoisella tilinpäätösanalyysillä ja trendianalyysillä. Käytössä oli viiden viimeisimmän tilikauden tilinpäätökset. Kannattavuuden parantamiskeinoja käsitellään monipuolisesti teoriatiedoin.
Leipomotyöntekijöiltä kerättiin tietoa tuotannosta sekä parannusehdotuksia teemahaastatteluin. Aiempia opinnäytetöitä ja toimialaraporttia hyödynnettiin kysymysten laadintaan. Syvällisemmin tuotannon kannattavuuteen porauduttiin katetuottolaskennan herkkyysanalyysin keinoin. Tarkoituksena oli löytää ratkaisu konditoriatuotteiden kannattavuuden parantamiseksi.
Yrityksen tunnusluvut jäävät alan keskimääräisten arvojen alapuolelle. Tilinpäätösanalyysit paljastavat, että yritys on parantanut kannattavuuttaan. Tuotannossa halutaan parantaa tuotekehitystä, työnkiertoa ja tiedonkulkua. Uudistukset eivät tule heti näkymään yrityksen taloudellisissa luvuissa. Muutosten vaikutukset huomataan pidemmällä aikavälillä. Herkkyysanalyysin tulokset auttavat yritystä siirtämään henkilökuntaa tuotanto-osastolta toiselle siten, että katetuottoprosentti paranee konditoriatuotteissa, mutta heikkenee muissa tuoteryhmissä vähiten.
Tutkimus pystytään toistamaan samansuuntaisin tuloksin. Näiden menetelmien avulla voidaan kannattavuutta pohtia muissakin yrityksissä. Teoriaosuudesta ja toimialaraportista poimitut ratkaisut antavat ideoita eri alan yritysten kannattavuuteen.