Laatukäsikirja maarakennusyritykselle
Tuomikoski, Laura (2017)
Tuomikoski, Laura
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701291743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701291743
Tiivistelmä
Yritykset panostavat nykyään yhä enemmän tuotteiden ja palveluiden laatuun. Laadusta on tullut kilpailutekijä, ja asiakkaat kokevat laadun yhä tärkeämmäksi valitessaan tuotteen tai palvelun toimittajaa. Laadunhallintajärjestelmän avulla yritys voi hallita laaduntuottoaan ja kehittää sekä parantaa sitä jatkuvasti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda laatukäsikirja maarakennusyritykselle ja perehtyä laatuun ja laadunhallintajärjestelmään. Laatukäsikirja laadittiin standardin SFS-EN ISO 9001:2015 mukaisesti, jotta tulevaisuudessa yrityksen koko laadunhallintajärjestelmä voitaisiin sertifioida.
Työssä perehdyttiin laatuun yrityksen toiminnan ja infrarakentamisen kannalta sekä käsiteltiin siihen vaikuttavia tekijöitä. Standardin ISO 9001:2015 mukaista laadunhallintajärjestelmää selvitettiin sisällön, periaatteiden, käyttöönoton ja kehittämisen kannalta. Laadunhallintajärjestelmään kuuluvan laatukäsikirjan sisältöön perehdyttiin, koska kohdeyrityksen laatukäsikirja luotiin sen mukaisesti.
Kohdeyrityksen laatukäsikirja on yrityksen laadunhallintajärjestelmän pohja. Siihen dokumentoitiin yrityksen toimintatavat ja laaduntuottokyky. Työssä todettiin toimintojen dokumentoinnin ja laadukkuuden olevan hyödyksi yritykselle, sillä ne ohjaavat yrityksen toimintaa tehokkaammaksi ja tuottavammaksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda laatukäsikirja maarakennusyritykselle ja perehtyä laatuun ja laadunhallintajärjestelmään. Laatukäsikirja laadittiin standardin SFS-EN ISO 9001:2015 mukaisesti, jotta tulevaisuudessa yrityksen koko laadunhallintajärjestelmä voitaisiin sertifioida.
Työssä perehdyttiin laatuun yrityksen toiminnan ja infrarakentamisen kannalta sekä käsiteltiin siihen vaikuttavia tekijöitä. Standardin ISO 9001:2015 mukaista laadunhallintajärjestelmää selvitettiin sisällön, periaatteiden, käyttöönoton ja kehittämisen kannalta. Laadunhallintajärjestelmään kuuluvan laatukäsikirjan sisältöön perehdyttiin, koska kohdeyrityksen laatukäsikirja luotiin sen mukaisesti.
Kohdeyrityksen laatukäsikirja on yrityksen laadunhallintajärjestelmän pohja. Siihen dokumentoitiin yrityksen toimintatavat ja laaduntuottokyky. Työssä todettiin toimintojen dokumentoinnin ja laadukkuuden olevan hyödyksi yritykselle, sillä ne ohjaavat yrityksen toimintaa tehokkaammaksi ja tuottavammaksi.