Lattiatyön laatusuunnitelma
Haikara, Tommi (2017)
Haikara, Tommi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702011866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702011866
Tiivistelmä
Lattiatyön laatusuunnitelman tarkoituksena on varmistaa, että työmaalla tapahtuvat työt, aikataulut sekä kommunikointi yhteistyökumppaneiden, asiakkaiden ja työnjohdon välillä sujuvat jouhevasti virheitä välttäen. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda oululaiselle lattia-alan yritykselle lattiatyön laatusuunnitelma, joka toimii samalla uusien asentajien perehdyttämisoppaana. Laatusuunnitelmaan on tarkoitus kerätä ohjeita ja määräyksiä tyypillisimpien kohteiden asennuksiin.
Opinnäytetyössä perehdyttiin yrityksen tyypillisimpiin kohteisiin ja niissä tapahtuviin työvaiheisiin. Niiden pohjalta tutkittiin keskeisiä määräyksiä ja vaatimuksia. Opinnäytetyötä varten haastateltiin lattia-alan yrityksen työnjohtajaa, jolta saatiin tärkeitä neuvoja käytännön tilanteisiin. Ohjeet ja määräykset kasattiin yhteen pyrkien luomaan selkeä ja helposti tulkittava kokonaisuus. Työtä varten haastateltiin henkilöstö valmennukseen keskittyvän yrityksen toimitusjohtajaa, jolta saatiin ohjeita asiakaspalvelusta ja kommunikoinnista.
Työn tuloksena saatiin aikaiseksi laatusuunnitelma, jossa on käyty läpi tyypillisimmät kohteet, yleisimmät työvaiheet ja materiaalit. Materiaali- ja työvaihekohtaisesti tuotiin esille niitä koskevat määräykset ja vaatimukset. Laatusuunnitelmaan kirjattiin myös yleisimpiä haasteita ja ongelmakohtia sekä niihin valmiita ratkaisuja. Lopputuloksena kirjoitettiin kattava, tilaajan tarpeet täyttävä laatusuunnitelma, jota voidaan käyttää apuna uusien työntekijöiden perehdyttämisessä.
Opinnäytetyössä perehdyttiin yrityksen tyypillisimpiin kohteisiin ja niissä tapahtuviin työvaiheisiin. Niiden pohjalta tutkittiin keskeisiä määräyksiä ja vaatimuksia. Opinnäytetyötä varten haastateltiin lattia-alan yrityksen työnjohtajaa, jolta saatiin tärkeitä neuvoja käytännön tilanteisiin. Ohjeet ja määräykset kasattiin yhteen pyrkien luomaan selkeä ja helposti tulkittava kokonaisuus. Työtä varten haastateltiin henkilöstö valmennukseen keskittyvän yrityksen toimitusjohtajaa, jolta saatiin ohjeita asiakaspalvelusta ja kommunikoinnista.
Työn tuloksena saatiin aikaiseksi laatusuunnitelma, jossa on käyty läpi tyypillisimmät kohteet, yleisimmät työvaiheet ja materiaalit. Materiaali- ja työvaihekohtaisesti tuotiin esille niitä koskevat määräykset ja vaatimukset. Laatusuunnitelmaan kirjattiin myös yleisimpiä haasteita ja ongelmakohtia sekä niihin valmiita ratkaisuja. Lopputuloksena kirjoitettiin kattava, tilaajan tarpeet täyttävä laatusuunnitelma, jota voidaan käyttää apuna uusien työntekijöiden perehdyttämisessä.