Tampereen seudun ammattiopisto Tredun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden valmiudet aggressiivisen käytöksen kohtaamiseen
Kukkola, Risto; Koljonen, Lassi (2017)
Kukkola, Risto
Koljonen, Lassi
Poliisiammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702021939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702021939
Tiivistelmä
Aggressiivisen käytöksen ja väkivallan aiheuttamat työturvallisuusriskit sosiaali- ja terveysalalla ovat yleisiä verrattaessa ammattien keskitasoon. Sosiaali- ja terveysalan perustutkintokoulutuksessa (lähihoitaja)työturvallisuusasioita koulutetaan vaihtelevasti ja opiskelijoiden osaaminen vaihtelee alueittain.
Kartoitamme laadullisen tutkimuksen keinoin kohderyhmäksi valikoituneen Tampereen seudun ammattiopisto Tredun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden valmiuksia kohdata aggressiivista tai väkivaltaista käytöstä tulevaisuuden työelämässä. Tutkimusmenetelmänä käytämme puolistrukturoitua kyselylomaketta.
Tutkimustuloksina esiin nousee opiskelijoiden kiinnostus työturvallisuusasioita kohtaan sekä halu etenkin käytännön koulutuksen lisäämiselle. Suurella osalla opiskelijoista on tietotaitoa siitä, miten toimia kun vastassa on aggressiivisesti käyttäytyvä asiakas tai potilas. Osaamisen tasossa on kuitenkin havaittavissa selviä eroja ja osaaminen vaihtelee yksittäisen oppilaitoksenkin sisällä.
Samanlainen tutkimus olisi järkevää toteuttaa myös muissa oppilaitoksissa, jotta hoitoalan opiskelijoiden valtakunnallista tietotaitoa aggressiivisen henkilön kohtaamisesta kyettäisiin luotettavasti kartoittamaan. Tutkittavaa on myös siinä, miten yhtenäinen osaamistaso opiskelijoilla on sen jälkeen, kun kaikki ovat suorittaneet samanlaisen aiheeseen liittyvän työturvallisuuskoulutuksen.
Kartoitamme laadullisen tutkimuksen keinoin kohderyhmäksi valikoituneen Tampereen seudun ammattiopisto Tredun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden valmiuksia kohdata aggressiivista tai väkivaltaista käytöstä tulevaisuuden työelämässä. Tutkimusmenetelmänä käytämme puolistrukturoitua kyselylomaketta.
Tutkimustuloksina esiin nousee opiskelijoiden kiinnostus työturvallisuusasioita kohtaan sekä halu etenkin käytännön koulutuksen lisäämiselle. Suurella osalla opiskelijoista on tietotaitoa siitä, miten toimia kun vastassa on aggressiivisesti käyttäytyvä asiakas tai potilas. Osaamisen tasossa on kuitenkin havaittavissa selviä eroja ja osaaminen vaihtelee yksittäisen oppilaitoksenkin sisällä.
Samanlainen tutkimus olisi järkevää toteuttaa myös muissa oppilaitoksissa, jotta hoitoalan opiskelijoiden valtakunnallista tietotaitoa aggressiivisen henkilön kohtaamisesta kyettäisiin luotettavasti kartoittamaan. Tutkittavaa on myös siinä, miten yhtenäinen osaamistaso opiskelijoilla on sen jälkeen, kun kaikki ovat suorittaneet samanlaisen aiheeseen liittyvän työturvallisuuskoulutuksen.