3D-mallien ja animaatioiden hyödyntäminen 2D-pelissä
Hyttinen, Mikael (2017)
Hyttinen, Mikael
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702052002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702052002
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö seuraa 3D-mallinnuksen ja animoinnin etenemistä peliprojektissa, jonka visuaaliseksi suunnaksi on valittu 2D-grafiikka. Ongelmaksi oli osoittautunut 2D-hahmojen liikkeiden animointi suoraan piirtämällä, sillä alkuperäinen näkemys usein poikkesi lopputuloksesta. Peli on ylhäältäpäin kuvattu, joka tuo lisää haasteita pelihahmojen raajojen liikeratojen hahmottamiseen.
Tavoitteena oli yrittää helpottaa prosessia ja lopputulosten luonnollisuutta mallintamalla ensin hahmot konseptitaiteen perusteella niitä suurin piirtein muistuttaviksi, jonka jälkeen malleille luodaan luuranko. Lopuksi työstetään hahmoille etukäteen suunnitellut animaatiot. Jokaisesta hahmomallin animaatiosta otetaan tarvittava määrä kuvia ylhäältäpäin, joiden päälle artisti piirtää lopulliset versiot 2D:nä. Mallien liiallinen hiominen konseptia vastaavaksi ja teksturointi jätetään välistä, sillä niistä saatu hyöty lopputuotokseen on minimaalinen. Näin myös mahdollisesti säästetään aikaa.
Tavoitteena oli yrittää helpottaa prosessia ja lopputulosten luonnollisuutta mallintamalla ensin hahmot konseptitaiteen perusteella niitä suurin piirtein muistuttaviksi, jonka jälkeen malleille luodaan luuranko. Lopuksi työstetään hahmoille etukäteen suunnitellut animaatiot. Jokaisesta hahmomallin animaatiosta otetaan tarvittava määrä kuvia ylhäältäpäin, joiden päälle artisti piirtää lopulliset versiot 2D:nä. Mallien liiallinen hiominen konseptia vastaavaksi ja teksturointi jätetään välistä, sillä niistä saatu hyöty lopputuotokseen on minimaalinen. Näin myös mahdollisesti säästetään aikaa.