Lyncin hyödyntäminen kouluttamisessa : Case: Kansaneläkelaitoksen kansainvälisten asioiden keskuksen eläkeryhmä
Harjamäki, Ulla (2017)
Harjamäki, Ulla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702052001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702052001
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kansaneläkelaitoksen kansainvälisten asioiden keskuksen eläkeryhmässä Microsoftin Lync-ohjelman käyttöä kouluttamisessa. Lähtökohtana oli tutkia, kuinka hyvin koulutukset ovat onnistuneet virtuaalimaailmassa ja miten niitä voitaisiin mahdollisesti vielä kehittää, jotta ne palvelevat toimihenkilöiden osaamisen kehittämistä mahdollisimman hyvin. Koulutukset ovat vasta muutaman viime vuoden aikana siirtyneet luokkahuonekoulutuksista ja vierihoidossa tapahtuvista koulutuksista virtuaalimaailmaa hyödyntäviksi. Näin ollen Lyncin käyttö on vielä uutta eikä sitä ole aiemmin tutkittu yksikössä.
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen keinoja. Viiden toimihenkilön haastattelun, käytyihin keskusteluihin perustuvien havaintojen ja kouluttajan tekemien huomioiden avulla pyrittiin saamaan mahdollisimman neutraalin käsitys yleisestä mielipiteestä Lyncillä tapahtuvasta koulutuksesta ja kuinka ne ovat onnistuneet. Opinnäytetyötä varten haastateltiin myös ryhmäpäällikköä, jotta saataisiin verrattua hänen näkemystään siihen mikä on toimihenkilöiden mielipide Lyncillä tapahtuvasta koulutuksesta.
Merkittävin löydös tutkimuksessa jatkon kannalta oli, että Kansaneläkelaitoksen kansainvälisten asioiden keskuksen eläkeryhmän toimihenkilöt suhtautuvat positiivisesti Lyncillä tapahtuvaan koulutukseen eikä negatiivista palautetta juurikaan tullut. Toimihenkilöillä oli varsin realistinen tapa suhtautua siihen, ettei koulutuksia järjestetä kasvokkain. Ymmärrys siitä, että uudet työvälineet muuttavat toimintatapoja oli kaikille selvä, mutta huomattavaa oli, että kasvokkain tapahtuvaa kommunikaatiota kaivataan.
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen keinoja. Viiden toimihenkilön haastattelun, käytyihin keskusteluihin perustuvien havaintojen ja kouluttajan tekemien huomioiden avulla pyrittiin saamaan mahdollisimman neutraalin käsitys yleisestä mielipiteestä Lyncillä tapahtuvasta koulutuksesta ja kuinka ne ovat onnistuneet. Opinnäytetyötä varten haastateltiin myös ryhmäpäällikköä, jotta saataisiin verrattua hänen näkemystään siihen mikä on toimihenkilöiden mielipide Lyncillä tapahtuvasta koulutuksesta.
Merkittävin löydös tutkimuksessa jatkon kannalta oli, että Kansaneläkelaitoksen kansainvälisten asioiden keskuksen eläkeryhmän toimihenkilöt suhtautuvat positiivisesti Lyncillä tapahtuvaan koulutukseen eikä negatiivista palautetta juurikaan tullut. Toimihenkilöillä oli varsin realistinen tapa suhtautua siihen, ettei koulutuksia järjestetä kasvokkain. Ymmärrys siitä, että uudet työvälineet muuttavat toimintatapoja oli kaikille selvä, mutta huomattavaa oli, että kasvokkain tapahtuvaa kommunikaatiota kaivataan.