"Ensin arkiset asiat rullaamaan ja sitten nippelinappeli-jutut" : Aivovamman saaneen lapsen toimintaterapia vanhempien kuvaamana
Voutilainen, Oona; Männistö, Eeva (2017)
Voutilainen, Oona
Männistö, Eeva
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702041985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702041985
Tiivistelmä
Lapsen odottamaton vammautuminen on koko perhettä koskeva kriisi. Se muuttaa väistämättä perheen rutiineja ja tuo usein erilaisia terapiamuotoja osaksi arkea. Lapsen vammautumisen koskettaessa koko perhettä tulisi terapiassa huomioida pelkän lapsen sijasta koko perhe. Esimerkiksi perhekeskeisessä toimintaterapiassa lapsen vanhemmat nähdäänkin olennaisena osa kuntoutustiimiä, sillä vanhemmilla on useimmiten kokonaisvaltaisin kuva lapsensa tilanteesta, mikä on suurena apuna terapian suunnittelussa ja toteutuksessa. Vanhempien merkitys korostuu myös lapsen hyvinvoinnin ja tulevaisuuden tukemisessa sekä terapiassa harjoiteltujen taitojen yleistymisessä osaksi arkea.
Laadullisen tutkimuksemme tarkoituksena on kuvata, millaista aivovamman saaneiden lasten akuuttivaiheen jälkeinen toimintaterapia on vanhempien kuvaamana. Tutkimuksen tehtävinä oli kuvata, millaisia vaikutuksia aivovammalla on perheen arkeen, miten aivovamman saaneen lapsen toimintaterapia on toteutunut ja miten vanhemmat kokevat lapsen ja perheen hyötyneen toimintaterapiasta. Tiedonantajina oli kahden aivovamman saaneen lapsen vanhemmat. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla ja haastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaan.
Tutkimuksen tuloksien mukaan lapsen aivovamma on tuonut perheiden arkeen moninaisia haasteita. Haasteet näkyvät esimerkiksi arkisissa toiminnoissa ja sosiaalisessa osallistumisessa. Vanhemmat kokevat päässeensä osallistumaan ja vaikuttamaan lapsensa toimintaterapian suunnitteluun sekä yhteistyö vanhempien ja toimintaterapeutin välillä kuvautuu toimivana.
Tutkimustulosten perusteella lapsen toimintaterapiassa on hyödynnetty lapsen eri toimintaympäristöjä. Lapsen toimintaterapia toteutuu kuitenkin usein erillisessä tilassa kahden kesken toimintaterapeutin kanssa. Vanhemmat ovat saaneet toimintaterapeutilta runsaasti tukea ja käytännön vinkkejä arkeensa. He kokevat toimintaterapian olleen tärkeä osa lapsen kuntoutumisessa.
Laadullisen tutkimuksemme tarkoituksena on kuvata, millaista aivovamman saaneiden lasten akuuttivaiheen jälkeinen toimintaterapia on vanhempien kuvaamana. Tutkimuksen tehtävinä oli kuvata, millaisia vaikutuksia aivovammalla on perheen arkeen, miten aivovamman saaneen lapsen toimintaterapia on toteutunut ja miten vanhemmat kokevat lapsen ja perheen hyötyneen toimintaterapiasta. Tiedonantajina oli kahden aivovamman saaneen lapsen vanhemmat. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla ja haastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaan.
Tutkimuksen tuloksien mukaan lapsen aivovamma on tuonut perheiden arkeen moninaisia haasteita. Haasteet näkyvät esimerkiksi arkisissa toiminnoissa ja sosiaalisessa osallistumisessa. Vanhemmat kokevat päässeensä osallistumaan ja vaikuttamaan lapsensa toimintaterapian suunnitteluun sekä yhteistyö vanhempien ja toimintaterapeutin välillä kuvautuu toimivana.
Tutkimustulosten perusteella lapsen toimintaterapiassa on hyödynnetty lapsen eri toimintaympäristöjä. Lapsen toimintaterapia toteutuu kuitenkin usein erillisessä tilassa kahden kesken toimintaterapeutin kanssa. Vanhemmat ovat saaneet toimintaterapeutilta runsaasti tukea ja käytännön vinkkejä arkeensa. He kokevat toimintaterapian olleen tärkeä osa lapsen kuntoutumisessa.