Kasvattajien kokemuksia inkluusiosta päiväkodissa
Keskinen, Elina (2017)
Keskinen, Elina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702062052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702062052
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia kasvattajilla on inkluusiosta päiväkodissa. Tarkoituksena oli selvittää myös inkluusion toteuttamisen keinoja sekä mitä hyötyjä ja haasteita kasvattajat siinä näkevät. Tutkimustehtävänä oli: Millaisia kokemuksia kasvattajilla on tukea tarvitsevien lasten inkluusiosta päiväkodissa? Opinnäytetyö oli laadullinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, ja analysoinnissa käytettiin menetelmänä sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kasvattajat kokevat inkluusion yleisesti hyvänä periaatteena varhaiskasvatuksessa. Sen toteutuminen edellyttää heidän mielestään riittäviä resursseja, oikeanlaista pedagogista toimintaympäristöä, sopivia ryhmäkokoja sekä pienryhmätoimintaa. Myös kasvattajan ammattitaito ja asenteet sekä lasten yksilöllinen huomiointi ovat olennaisia seikkoja. Inkluusion hyötyinä kasvattajat näkevät erityisesti lasten tasa-arvoisuuden sekä suvaitsevaisuuden lisääntymisen. Inkluusio tukee myös kasvattajien ammatillista kehittymistä. Haasteina kasvattajat näkevät riittämättömät resurssit, ryhmien moninaisuuden ja lasten erilaiset tarpeet.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tuloksia toiminnan kehittämisessä. Opinnäytetyötä voivat mahdollisesti hyödyntää myös muut päiväkodit inkluusion toteuttamisessa. Jatkotutkimuksen aihe voisi olla selvittää lasten kokemuksia inkluusiosta muiden kuin tukea tarvitsevien lasten tai heidän vanhempiensa näkökulmasta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kasvattajat kokevat inkluusion yleisesti hyvänä periaatteena varhaiskasvatuksessa. Sen toteutuminen edellyttää heidän mielestään riittäviä resursseja, oikeanlaista pedagogista toimintaympäristöä, sopivia ryhmäkokoja sekä pienryhmätoimintaa. Myös kasvattajan ammattitaito ja asenteet sekä lasten yksilöllinen huomiointi ovat olennaisia seikkoja. Inkluusion hyötyinä kasvattajat näkevät erityisesti lasten tasa-arvoisuuden sekä suvaitsevaisuuden lisääntymisen. Inkluusio tukee myös kasvattajien ammatillista kehittymistä. Haasteina kasvattajat näkevät riittämättömät resurssit, ryhmien moninaisuuden ja lasten erilaiset tarpeet.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tuloksia toiminnan kehittämisessä. Opinnäytetyötä voivat mahdollisesti hyödyntää myös muut päiväkodit inkluusion toteuttamisessa. Jatkotutkimuksen aihe voisi olla selvittää lasten kokemuksia inkluusiosta muiden kuin tukea tarvitsevien lasten tai heidän vanhempiensa näkökulmasta.