Energiainnovaatioiden kaupallistaminen : RE Form - uusiutuva energia ja liiketoiminta energiaketjussa
Koskinen, Ossi; Virtanen, Henrik (2014)
Koskinen, Ossi
Virtanen, Henrik
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5784-27-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5784-27-5
Tiivistelmä
Energiainnovaatioiden kaupallistaminen vaatii usein liiketaloudellista ja juridista osaamista, ja tässä Tekes -rahoitteisen RE Form -hankkeen julkaisussa käsitellään energiainnovaatioiden taloudellista toteutettavuutta ja mahdollista patentointia. Tämän yhteenvetoraportin tavoitteena on tukea keksijöitä sekä pieniä ja keskisuuria yrityksiä erityisesti Pohjanmaalla energiainnovaatioiden kaupallistamisessa.
Energia-alan innovaatioille tunnusomaista on niiden tuotekehityksen vaatima merkittävä ajallinen ja rahallinen panostus. Tämän lisäksi tyypillistä energia-alan innovaatioille on sähköturvallisuus ja siihen liittyvän lainsäädännön huomiointi. Energiainnovaatioita voidaan tehdä liittyen eri energialähteisiin ja niiden hyödyntämiseen sekä energian siirtoon ja varastointiin. Myös energian säästöön ja kulutuksen pienentämiseen tähtäävät innovaatiot voivat tarjota merkittävän liiketoimintapotentiaalin. Energianhallintaan liittyvät erilaiset sovellukset tarjoavat myös tulevaisuudessa yhä kasvavamman liiketoimintapotentiaalin siirryttäessä hyödyntämään enemmän hajautettua energian tuotantoa.
Innovaatiota kehitettäessä nousee esille neljä eri avainkysymystä, joista keskeisin liittyy mahdollisiin markkinoihin ja asiakastarpeeseen. Idean tulee myös olla jollain tapaa uusi, jotta se täyttää innovaation määritelmän. Innovaation kaupallistamiseen tarvittava osaaminen sekä innovaation omistajuuteen liittyvät seikat ovat myös innovaation kehittämiseen liittyviä tärkeitä kysymyksiä. Innovaation taloudellisessa toteutettavuudessa tulee huomioida sen liiketaloudellinen kannattavuus, pääomien tarve (vakavaraisuus) sekä maksuvalmiuden varmistaminen (kassavirta). Jotta energiainnovaation tuotekehitys- ja valmistuskulut saadaan katettua, on sen myynnillä aikaan saadun liikevaihdon oltava riittävän suuri. Myös innovaation kehittämis- ja valmistuskulut on pystyttävä pitämään kohtuullisina, jotta riittävä kustannustehokkuus ja kannattavuus saavutetaan.
Energiainnovaation (kaupallista) potentiaalia tutkitaan yleensä esitutkimuksen avulla, jossa selvitetään asiakas- ja markkinapotentiaali, kilpailutilanne sekä taloudelliset kysymykset. Jos kysymyksessä on tekninen innovaatio, jota voidaan teollisesti hyödyntää, voivat kysymykseen tulla innovaation patentointi tai hyödyllisyysmallisuojan hakeminen. Tämän raportin lopussa käsitellään innovaation patentoinnin lisäksi menettelyitä työsuhdekeksinnön sekä korkeakoulussa tehtävän keksinnön suhteen.
Energia-alan innovaatioille tunnusomaista on niiden tuotekehityksen vaatima merkittävä ajallinen ja rahallinen panostus. Tämän lisäksi tyypillistä energia-alan innovaatioille on sähköturvallisuus ja siihen liittyvän lainsäädännön huomiointi. Energiainnovaatioita voidaan tehdä liittyen eri energialähteisiin ja niiden hyödyntämiseen sekä energian siirtoon ja varastointiin. Myös energian säästöön ja kulutuksen pienentämiseen tähtäävät innovaatiot voivat tarjota merkittävän liiketoimintapotentiaalin. Energianhallintaan liittyvät erilaiset sovellukset tarjoavat myös tulevaisuudessa yhä kasvavamman liiketoimintapotentiaalin siirryttäessä hyödyntämään enemmän hajautettua energian tuotantoa.
Innovaatiota kehitettäessä nousee esille neljä eri avainkysymystä, joista keskeisin liittyy mahdollisiin markkinoihin ja asiakastarpeeseen. Idean tulee myös olla jollain tapaa uusi, jotta se täyttää innovaation määritelmän. Innovaation kaupallistamiseen tarvittava osaaminen sekä innovaation omistajuuteen liittyvät seikat ovat myös innovaation kehittämiseen liittyviä tärkeitä kysymyksiä. Innovaation taloudellisessa toteutettavuudessa tulee huomioida sen liiketaloudellinen kannattavuus, pääomien tarve (vakavaraisuus) sekä maksuvalmiuden varmistaminen (kassavirta). Jotta energiainnovaation tuotekehitys- ja valmistuskulut saadaan katettua, on sen myynnillä aikaan saadun liikevaihdon oltava riittävän suuri. Myös innovaation kehittämis- ja valmistuskulut on pystyttävä pitämään kohtuullisina, jotta riittävä kustannustehokkuus ja kannattavuus saavutetaan.
Energiainnovaation (kaupallista) potentiaalia tutkitaan yleensä esitutkimuksen avulla, jossa selvitetään asiakas- ja markkinapotentiaali, kilpailutilanne sekä taloudelliset kysymykset. Jos kysymyksessä on tekninen innovaatio, jota voidaan teollisesti hyödyntää, voivat kysymykseen tulla innovaation patentointi tai hyödyllisyysmallisuojan hakeminen. Tämän raportin lopussa käsitellään innovaation patentoinnin lisäksi menettelyitä työsuhdekeksinnön sekä korkeakoulussa tehtävän keksinnön suhteen.