Kylpylöiden uusi aika : elämyksiä ja sisältömarkkinointia : case Break Sokos Hotel Bomba
Smura, Anna (2017)
Smura, Anna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082167
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunnitellaan uudistuvalle kylpylälle markkinointisuunnitelma. Toimeksiantaja on matkailu- ja ravitsemisalalla toimiva matkailukeskus Break Sokos Hotel Bomba. Opinnäytetyö on suoritettu toiminnallisena opin-näytetyönä, joka sisältää raportointi osion ja produktion eli tässä tapauksessa markkinointisuunnitelman.
Raportointi osiossa luodaan teoriapohjaa. Aiheet on jaettu kahteen ryhmään: kylpylät osana hyvinvointi- ja wellness matkailua ja markkinoinnin suunnittelu. Ensimmäisessä teoria osuudessa kartoitetaan hyvinvointimatkailun termejä, niiden määritelmiä ja ymmärrettävyyttä. Tähän osioon on kerätty myös kylpylätoiminnan kannalta oleellista historiaa ulkomailla ja Suomessa sekä matkailuun ja kylpylöihin kohdistuvia trendejä.
Markkinoinnin suunnittelussa esitetään strategisessa järjestyksessä toimenpiteet markkinointisuunnitelman toteutta-miseksi. Siinä yhdistetään yrityksen nykyinen liiketoiminta ja lähtökohta-analyysit, markkinoiden kysyntä potentiaali, kilpailijat ja asiakasprofiilit, markkinoinnin strategiset valinnat, konkreettisen toimintasuunnitelman, toiminnan riskien arvioinnin sekä markkinoinnin oikean suunnan ja vaikutusten seurannan.
Näiden teorioiden pohjalta on rakennettu yritykselle kylpylän markkinointisuunnitelma. Suunnitelmassa painotetaan kahta jo olemassa olevaa asiakasprofiilia sekä luodaan yksi kokonaan uusi. Nämä asiakasprofiilit huomioon ottaen on kylpylälle luotu uudet tuotteet ja markkinointiviestinnän kanavat.
Opinnäytetyön vaiheissa on esitelty toiminnallinen opinnäytetyö, tavoitteet, tiedonhakumenetelmät sekä produktin eri vaiheet. Päätelmässä arvioidaan oppimistavoitteet ja niiden täyttyminen sekä työn tuloksia.
Raportointi osiossa luodaan teoriapohjaa. Aiheet on jaettu kahteen ryhmään: kylpylät osana hyvinvointi- ja wellness matkailua ja markkinoinnin suunnittelu. Ensimmäisessä teoria osuudessa kartoitetaan hyvinvointimatkailun termejä, niiden määritelmiä ja ymmärrettävyyttä. Tähän osioon on kerätty myös kylpylätoiminnan kannalta oleellista historiaa ulkomailla ja Suomessa sekä matkailuun ja kylpylöihin kohdistuvia trendejä.
Markkinoinnin suunnittelussa esitetään strategisessa järjestyksessä toimenpiteet markkinointisuunnitelman toteutta-miseksi. Siinä yhdistetään yrityksen nykyinen liiketoiminta ja lähtökohta-analyysit, markkinoiden kysyntä potentiaali, kilpailijat ja asiakasprofiilit, markkinoinnin strategiset valinnat, konkreettisen toimintasuunnitelman, toiminnan riskien arvioinnin sekä markkinoinnin oikean suunnan ja vaikutusten seurannan.
Näiden teorioiden pohjalta on rakennettu yritykselle kylpylän markkinointisuunnitelma. Suunnitelmassa painotetaan kahta jo olemassa olevaa asiakasprofiilia sekä luodaan yksi kokonaan uusi. Nämä asiakasprofiilit huomioon ottaen on kylpylälle luotu uudet tuotteet ja markkinointiviestinnän kanavat.
Opinnäytetyön vaiheissa on esitelty toiminnallinen opinnäytetyö, tavoitteet, tiedonhakumenetelmät sekä produktin eri vaiheet. Päätelmässä arvioidaan oppimistavoitteet ja niiden täyttyminen sekä työn tuloksia.