Miten musiikki kertoo? : Ei-diegeettisen elokuvamusiikin narratiiviset tehtävät
Tuohino, Jussi (2017)
Tuohino, Jussi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082173
Tiivistelmä
Sisällytettyäni opintoihini paljon musiikki- ja äänitöitä pitkän musiikillisen taustani vuoksi kiinnostuin musiikin erilaisista käyttötavoista audiovisuaalisissa teoksissa. Luonnollisesti syntynyt tapani tehdä musiikkia liikkuvaan kuvaan on ollut alustavasti tyydyttävää, mutta oltuani mukana mielenkiintoisissa projekteissa olen huomannut, että taustamusiikkimainen säestävä tyyli ei ole ainoa tapa toteuttaa onnistunutta musiikkia audiovisuaalisten teosten yhteyteen.
Työn tavoitteena oli tutkia sitä, kuinka audiovisuaalisen teoksen (ja tässä yhteydessä erityisesti elokuvan) musiikki voi olla kiinteämpi osa kokonaisteoksen tarinankerrontaa. Tutkimuksen avulla etsittiin vastausta esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin: millaisia ei-diegeettisen musiikin kertovat funkiot ovat ja kuinka ne vaikuttavat kokonaisteoksen tarinankerrontaan.
Tutkimus toteutettiin sekä tausta- että tapaustutkimuksena. Alan käsitteistö käytiin läpi teoreettiseen viitekehykseen peilaten, jonka jälkeen taustatutkimuksessa etsittiin sopivia esimerkkejä musiikillisesta kertovuudesta. Tietoperustan ja taustatutkimuksen lähteinä on monipuolisesti alaan liittyvää kirjallisuutta ja muuta materiaalia. Tapaustutkimuksessa syvensin teoreettisempaa taustaa pohtimalla sitä kolmen opintojeni aikana toteutetun tuotannon yhteydessä, joiden musiikin olen säveltänyt ja tuottanut.
Taustatutkimuksessa päädyttiin siihen, että ei-diegeettisellä musiikilla voi olla kertova tehtävä kolmessa tapauksessa: 1) musiikki ennakoi tulevaa, 2) musiikkia käytetään kontrapunktisesti kuvan sisältöön verrattuna ja 3) musiikin suhde kuvaan on polarisoiva. Tapaustutkimuksen johtopäätökset taas liittyvät siihen, että edellä esitettyjä kertovia funktioita olen käyttänyt musiikeissani hyvin vähän, ja teoreettinen perusta on syytä ottaa jatkossa paremmin huomioon.
Työ on hyödyllinen ennen kaikkea itselleni ammatillisen kehityksen näkökulmasta, mutta kaikki elokuva- ja musiikkialasta kiinnostuneet löytävät esityksestäni mielenkiintoista sisältöä. Vaikka jatkotutkimuksen varaan on jätettävä tässä yhteydessä paljon, avaa työ elokuvamusiikin tutkimuksessa käytettäviä käsitteitä ja ohjaa laajemman kirjallisuuslähteistön pariin.
Työn tavoitteena oli tutkia sitä, kuinka audiovisuaalisen teoksen (ja tässä yhteydessä erityisesti elokuvan) musiikki voi olla kiinteämpi osa kokonaisteoksen tarinankerrontaa. Tutkimuksen avulla etsittiin vastausta esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin: millaisia ei-diegeettisen musiikin kertovat funkiot ovat ja kuinka ne vaikuttavat kokonaisteoksen tarinankerrontaan.
Tutkimus toteutettiin sekä tausta- että tapaustutkimuksena. Alan käsitteistö käytiin läpi teoreettiseen viitekehykseen peilaten, jonka jälkeen taustatutkimuksessa etsittiin sopivia esimerkkejä musiikillisesta kertovuudesta. Tietoperustan ja taustatutkimuksen lähteinä on monipuolisesti alaan liittyvää kirjallisuutta ja muuta materiaalia. Tapaustutkimuksessa syvensin teoreettisempaa taustaa pohtimalla sitä kolmen opintojeni aikana toteutetun tuotannon yhteydessä, joiden musiikin olen säveltänyt ja tuottanut.
Taustatutkimuksessa päädyttiin siihen, että ei-diegeettisellä musiikilla voi olla kertova tehtävä kolmessa tapauksessa: 1) musiikki ennakoi tulevaa, 2) musiikkia käytetään kontrapunktisesti kuvan sisältöön verrattuna ja 3) musiikin suhde kuvaan on polarisoiva. Tapaustutkimuksen johtopäätökset taas liittyvät siihen, että edellä esitettyjä kertovia funktioita olen käyttänyt musiikeissani hyvin vähän, ja teoreettinen perusta on syytä ottaa jatkossa paremmin huomioon.
Työ on hyödyllinen ennen kaikkea itselleni ammatillisen kehityksen näkökulmasta, mutta kaikki elokuva- ja musiikkialasta kiinnostuneet löytävät esityksestäni mielenkiintoista sisältöä. Vaikka jatkotutkimuksen varaan on jätettävä tässä yhteydessä paljon, avaa työ elokuvamusiikin tutkimuksessa käytettäviä käsitteitä ja ohjaa laajemman kirjallisuuslähteistön pariin.