Bränditutkimus Kouvolan Pallonlyöjille
Salo, Antti (2017)
Salo, Antti
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082184
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan kouvolalaisen urheiluseuran Kouvolan Pallonlyöjien brändiä paikallisten nuorten näkökulmasta. Työ auttaa toimeksiantajaa saamaan lisää tietoa mahdollisista uusista asiakkaista.
Työ koostuu teoria- ja menetelmäosuudesta. Teoriaosuudessa tutkitaan mielikuvien ja brändin rakentamiseen liittyviä menetelmiä. Teoriaosuutta tukee myös yksi teemahaastattelu, mutta pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytetään kvantitatiivista tutkimus-menetelmää. Työtä varten on tehty kysely, johon kysymykset laadittiin työn teoriaosuutta hyväksikäyttäen. Kyselyyn pystyi vastaamaan yhden viikon ajan marraskuussa 2016. Vastaajat siihen saatiin kuudelta eri taholta, joilla oli yhteyksiä kouvolalaisiin nuoriin. Vastauksia saatiin yhteensä 136, joista tutkittiin tarkemmin kaikki 15–30-vuotiaat vastaajat, joita oli yhteensä 92.
Kyselytulokset osoittivat, että KPL:n tunnettuus Kouvolassa on melko hyvä, vaikkakaan se ei yllä siinä samalle tasolle muiden isompien paikallisseurojen, kuten Kouvojen ja KooKoon kanssa. Ne vastaajat, jotka tiesivät seuran, olivat saaneet siitä tietoa parhaiten katumainonnalla. Huomioitavaa oli, että eri sosiaalisen median lähteet eivät olleet tavoittaneet vastaajia niin hyvin kuin perinteisemmät viestintäkanavat.
Vastaajat pitivät seuraa ominaisuuksiltaan pääasiassa perinteikkäänä ja ammattimaisena. Vain pieni osa kaikista vastaajista ilmoitti, ettei mikään saisi heitä osallistumaan KPL:n ottelutapahtumiin. Monet vastaajista voisivat olla kiinnostuneita tulemaan tutustumaan lajiin esimerkiksi ilmaislippujen tai kavereiden houkuttelemina.
Työ koostuu teoria- ja menetelmäosuudesta. Teoriaosuudessa tutkitaan mielikuvien ja brändin rakentamiseen liittyviä menetelmiä. Teoriaosuutta tukee myös yksi teemahaastattelu, mutta pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytetään kvantitatiivista tutkimus-menetelmää. Työtä varten on tehty kysely, johon kysymykset laadittiin työn teoriaosuutta hyväksikäyttäen. Kyselyyn pystyi vastaamaan yhden viikon ajan marraskuussa 2016. Vastaajat siihen saatiin kuudelta eri taholta, joilla oli yhteyksiä kouvolalaisiin nuoriin. Vastauksia saatiin yhteensä 136, joista tutkittiin tarkemmin kaikki 15–30-vuotiaat vastaajat, joita oli yhteensä 92.
Kyselytulokset osoittivat, että KPL:n tunnettuus Kouvolassa on melko hyvä, vaikkakaan se ei yllä siinä samalle tasolle muiden isompien paikallisseurojen, kuten Kouvojen ja KooKoon kanssa. Ne vastaajat, jotka tiesivät seuran, olivat saaneet siitä tietoa parhaiten katumainonnalla. Huomioitavaa oli, että eri sosiaalisen median lähteet eivät olleet tavoittaneet vastaajia niin hyvin kuin perinteisemmät viestintäkanavat.
Vastaajat pitivät seuraa ominaisuuksiltaan pääasiassa perinteikkäänä ja ammattimaisena. Vain pieni osa kaikista vastaajista ilmoitti, ettei mikään saisi heitä osallistumaan KPL:n ottelutapahtumiin. Monet vastaajista voisivat olla kiinnostuneita tulemaan tutustumaan lajiin esimerkiksi ilmaislippujen tai kavereiden houkuttelemina.