Hyvinvointiakatemia ja toimintaterapian interventiot : Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Meri-Karinan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen ennalta ehkäisevän toimintaterapian menetelmin
Malinen, Taru (2016)
Malinen, Taru
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702021909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702021909
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Meri-Karinan toiminta- ja palvelukeskuksen alueen asukkaiden, ikääntyvien ihmisten, hyvinvoinnin, terveyden ja elämänlaadun edistämistä moniammatillisella yhteistyöllä. Yhteistyötä tekivät Meri-Karinan asukkaat ja Turun ammattikorkeakoulun terveys- ja hyvinvointipalveluiden eri alojen opiskelijat. Tavoite oli Hyvinvointiakatemian toimintamallin kehittäminen Meri-Karinan toiminta- ja palvelukeskukseen. Tutkimusongelmat keskittyivät Hyvinvointiakatemian toimintaperiaatteisiin, organisointiin ja aikaisemmin vastaavissa yhteistyömalleissa hyviksi havaittujen käytäntöjen tutkimiseen ja hyödyntämiseen.
Hyvinvointiakatemian kehittäminen alkoi yleisellä kirjallisuuskatsauksella ja taustatiedon selvittämisellä. Tutkimme, mitä aikaisempia vastaavia projekteja on toteutettu. Laadullisen tutkimuksen menetelmin haastateltiin henkilöitä, jotka ovat alalla kehittämistyön asiantuntijoita. Toiminnallisessa opinnäytetyön osuudessa hoitoalan, toimintaterapian ja fysioterapian opiskelijat suunnittelivat, toteuttivat ja arvioivat hyvinvointia edistäviä interventioita. Ryhmähaastatteluna toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Opiskelijat keräsivät tietoa interventioihin osallistuneilta asukkailta heidän toiveistaan, palautetta toteutuneista interventioista, sekä heidän ajatuksiaan toimintamallin hyödyntämisestä jatkossa.
Opiskelijat tekivät yhteiset johtopäätökset Hyvinvointiakatemian toimintamallin ja kukin oman koulutusalansa, sekä omien interventioidensa näkökulmasta. Toimintaterapian osalta toimintakykyä edistävien interventioiden sisältö suunniteltiin yhdessä asukkaiden kanssa. Asukkaiden mielestä merkittävää oli sosiaalisen kanssakäymisen mahdollisuus. Tämän kaltaisilla tilaisuuksilla koettiin olevan mahdollista vaikuttaa merkittävästi yhteisöllisyyteen ja mielekkään toiminnan tuomaan henkiseen hyvinvointiin. Tulevaisuudessa he haluaisivat osallistua edelleen toiminnan suunnitteluun ja toivovat heille tarjottavan ohjelmaa opiskelijoiden ohjaamana. Asukkaiden mukaan tärkeää on selkeä ja jatkuva tiedottaminen sekä osallistujien aktiivinen ja vapaaehtoinen ottaminen mukaan suunnitteluun ja toimintaan. Toiminnan pitäisi olla jatkuvaa ja säännöllistä ympäri vuoden.
Hyvinvointiakatemia voi toimia oppimisympäristönä asukkaille, opiskelijoille, henkilöstölle sekä opettajille. Toiminnan järjestäminen perustuisi Turun AMK:n ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jatkuvaan yhteistyöhön, jota hoitaisivat nimetyt vastuuhenkilöt. Hyvinvointiakatemian toimintasuunnitelma ja rahoitus sovittaisiin vuosittain ja sisällytettäisiin kummankin organisaation vastaaviin suunnitelmiin. Tulevaisuudessa Hyvinvointiakatemia voisi tarjota opiskelijoille edelleen tilaisuuden esimerkiksi harjoitteluiden ja opinnäytetöiden tekemiseen. Yhteistyötä voitaisiin tehdä myös joidenkin kurssien kanssa koulussa. Ideaa voisi myöhemmin viedä eteenpäin myös laajentamalla sitä muihin yhdistyksiin, yrityksiin ja oppilaitoksiin.
Hyvinvointiakatemian kehittäminen alkoi yleisellä kirjallisuuskatsauksella ja taustatiedon selvittämisellä. Tutkimme, mitä aikaisempia vastaavia projekteja on toteutettu. Laadullisen tutkimuksen menetelmin haastateltiin henkilöitä, jotka ovat alalla kehittämistyön asiantuntijoita. Toiminnallisessa opinnäytetyön osuudessa hoitoalan, toimintaterapian ja fysioterapian opiskelijat suunnittelivat, toteuttivat ja arvioivat hyvinvointia edistäviä interventioita. Ryhmähaastatteluna toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Opiskelijat keräsivät tietoa interventioihin osallistuneilta asukkailta heidän toiveistaan, palautetta toteutuneista interventioista, sekä heidän ajatuksiaan toimintamallin hyödyntämisestä jatkossa.
Opiskelijat tekivät yhteiset johtopäätökset Hyvinvointiakatemian toimintamallin ja kukin oman koulutusalansa, sekä omien interventioidensa näkökulmasta. Toimintaterapian osalta toimintakykyä edistävien interventioiden sisältö suunniteltiin yhdessä asukkaiden kanssa. Asukkaiden mielestä merkittävää oli sosiaalisen kanssakäymisen mahdollisuus. Tämän kaltaisilla tilaisuuksilla koettiin olevan mahdollista vaikuttaa merkittävästi yhteisöllisyyteen ja mielekkään toiminnan tuomaan henkiseen hyvinvointiin. Tulevaisuudessa he haluaisivat osallistua edelleen toiminnan suunnitteluun ja toivovat heille tarjottavan ohjelmaa opiskelijoiden ohjaamana. Asukkaiden mukaan tärkeää on selkeä ja jatkuva tiedottaminen sekä osallistujien aktiivinen ja vapaaehtoinen ottaminen mukaan suunnitteluun ja toimintaan. Toiminnan pitäisi olla jatkuvaa ja säännöllistä ympäri vuoden.
Hyvinvointiakatemia voi toimia oppimisympäristönä asukkaille, opiskelijoille, henkilöstölle sekä opettajille. Toiminnan järjestäminen perustuisi Turun AMK:n ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jatkuvaan yhteistyöhön, jota hoitaisivat nimetyt vastuuhenkilöt. Hyvinvointiakatemian toimintasuunnitelma ja rahoitus sovittaisiin vuosittain ja sisällytettäisiin kummankin organisaation vastaaviin suunnitelmiin. Tulevaisuudessa Hyvinvointiakatemia voisi tarjota opiskelijoille edelleen tilaisuuden esimerkiksi harjoitteluiden ja opinnäytetöiden tekemiseen. Yhteistyötä voitaisiin tehdä myös joidenkin kurssien kanssa koulussa. Ideaa voisi myöhemmin viedä eteenpäin myös laajentamalla sitä muihin yhdistyksiin, yrityksiin ja oppilaitoksiin.