Mitä on verkostomarkkinointi? : mitä verkostomarkkinointialalla menestyminen vaatii?
Ahtola, Arto (2017)
Ahtola, Arto
Turun ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082162
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä verkostomarkkinointi on ja mitä alalla menestyminen vaatii. Opinnäytetyön toimeksiantaja on AA Wellness Fysio Center Oy. Työ on yritykselle markkinatutkimus verkostomarkkinoinnista. Toimeksiantaja haluaa selvittää mitä sen pitää tehdä menestyäkseen BEMER-verkostoliiketoiminnassa. BEMER (Bio-Electromagnetic-Energy-Regulation) on fysikaalinen verisuoniterapialaite, jota myydään suoramyynnin avulla. Verkostomarkkinointi on yksi suoramyynnin muoto, joka tarkoittaa, että edustaja voi oman myyntityönsä ja asiakashankinnan lisäksi rakentaa oman verkoston muista edustajista ja ansaita heidän ja heidän asiakkaiden ostoista.
Opinnäytetyön teoriaosassa kuvataan tulevaisuuden työmarkkinoita, kerrotaan mitä on suoramyynti ja verkostomarkkinointi ja miten ne eroavat pyramidimyynnistä. Lisäksi työstä käy ilmi mistä ala on lähtöisin, kuinka paljon verkostomarkkinointialalla työskentelee ihmisiä maailmanlaajuisesti, Euroopassa ja Suomessa sekä mikä on alan liikevaihto.
Opinnäytetyöhön on haastateltu kolmea alalla menestynyttä ihmistä. Haastatteluiden ja alan kirjallisuuden perusteella opinnäytetyöstä selviää mitä menestyminen vaatii sekä miten menestyneet ihmiset ajattelevat ja mitä he tekevät menestyksen eteen.
Verkostomarkkinointialalla voi olla ristiriitainen maine. Tämä johtuu pitkälti siitä, ettei moni tiedä alasta paljoa. Alan vahvuuksia on laadukkaat tuotteet, asiakkaalle asiantuntijoiden henkilökohtainen palvelu, edustajalle oman liiketoiminnan aloittaminen ilman suuria investointeja ja mahdollisuudet merkittäviinkin tuloihin tai lisäansioihin.
Tämän työn ansiosta toimeksiantajayritys on saanut tietää mitä menestyminen alalla vaatii ja on tehnyt strategisen valinnan panostaa jatkossa uusien edustajien rekrytointiin. Tätä työtä voivat hyödyntää muutkin yritykset ja edustajat, jotka haluavat menestyä verkostomarkkinointi liiketoiminnassa. Alan tutkimusta tarvitaan lisää, jotta ymmärretään alan potentiaali tulevaisuuden työmarkkinoilla.
Opinnäytetyön teoriaosassa kuvataan tulevaisuuden työmarkkinoita, kerrotaan mitä on suoramyynti ja verkostomarkkinointi ja miten ne eroavat pyramidimyynnistä. Lisäksi työstä käy ilmi mistä ala on lähtöisin, kuinka paljon verkostomarkkinointialalla työskentelee ihmisiä maailmanlaajuisesti, Euroopassa ja Suomessa sekä mikä on alan liikevaihto.
Opinnäytetyöhön on haastateltu kolmea alalla menestynyttä ihmistä. Haastatteluiden ja alan kirjallisuuden perusteella opinnäytetyöstä selviää mitä menestyminen vaatii sekä miten menestyneet ihmiset ajattelevat ja mitä he tekevät menestyksen eteen.
Verkostomarkkinointialalla voi olla ristiriitainen maine. Tämä johtuu pitkälti siitä, ettei moni tiedä alasta paljoa. Alan vahvuuksia on laadukkaat tuotteet, asiakkaalle asiantuntijoiden henkilökohtainen palvelu, edustajalle oman liiketoiminnan aloittaminen ilman suuria investointeja ja mahdollisuudet merkittäviinkin tuloihin tai lisäansioihin.
Tämän työn ansiosta toimeksiantajayritys on saanut tietää mitä menestyminen alalla vaatii ja on tehnyt strategisen valinnan panostaa jatkossa uusien edustajien rekrytointiin. Tätä työtä voivat hyödyntää muutkin yritykset ja edustajat, jotka haluavat menestyä verkostomarkkinointi liiketoiminnassa. Alan tutkimusta tarvitaan lisää, jotta ymmärretään alan potentiaali tulevaisuuden työmarkkinoilla.