Yksityisen lääkäriaseman ja Mäntsälän terveyskeskuksen kuvantamispalveluiden asiakastyyväisyys
Halonen, Kaisa (2010)
Halonen, Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003022685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003022685
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hyvinkääläisen yksityisen lääkäriaseman ja Mäntsälän terveyskeskuksen kuvantamispalveluiden asiakastyytyväisyyttä. Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin Pyörre-projektin yhteydessä laadittua kyselylomaketta, joka muokattiin yhdessä yksityisen lääkäriaseman kuvantamispalvelun työntekijöiden kanssa. Opinnäytetyössä vertailtiin näiden kahden organisaation asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyö oli tutkielmatyyppinen. Opinnäytetyö pohjautui hankkeistettuun Pyörre-projektiin, joka oli Hyvinkään sairaanhoitoalueen laboratorio- ja kuvantamispalveluiden seudullisen yhteistyöverkoston kehittämishanke vuosina 2003-2005. Mäntsälän terveyskeskuksen asiakkaille (n=101) toteutettiin kyselytutkimus vuonna 2004. Hyvinkään (n=41) kyselytutkimus suoritettiin vuosina 2008-2009. Tavoitteena oli saada 50-100 vastausta, mutta kuvantamispalvelussa syksyllä 2008 tehty remontti vähensi asiakkaiden määrää normaalista. Koska kyselylomakkeita ei jaettu kaikille henkilökohtaisesti, ei vastausprosenttia voitu laskea luotettavasti. Kyselytutkimuksen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että hyvinkääläisen yksityisen lääkäriaseman kuvantamispalvelun asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä. Asiakkaat pitivät henkilökunnan ominaisuuksia ja palvelun laatua hyvänä. Asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä omaisten huomiointiin. Tärkeimpinä kehittämisalueina tuli esille odotustilan viihtyisyyden luominen, miesasiakkaiden käyntimäärän lisääminen ja internet-ajanvarausjärjestelmän tarve.
Mäntsälän terveyskeskuksen kuvantamispalvelun asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä. Henkilökunnan ominaisuudet sekä palvelun laatu oli myös Mäntsälän asiakkaiden mielestä kohdallaan. Tärkeimpinä kehittämisalueina tuli esille odotustilan viihtyisyys, lisäksi toivottiin enemmän miesasiakkaita sekä omaisen tai saattajan huomioon ottamista tutkimustilanteessa. Mäntsälän kohdalla tuli esille myös internet-ajanvarausjärjestelmän tarpeellisuus. Jatkotutkimusaiheena olisi, missä kuvantamistutkimuksessa käyvät ovat tyytyväisimpiä asiakkaita.
Opinnäytetyö oli tutkielmatyyppinen. Opinnäytetyö pohjautui hankkeistettuun Pyörre-projektiin, joka oli Hyvinkään sairaanhoitoalueen laboratorio- ja kuvantamispalveluiden seudullisen yhteistyöverkoston kehittämishanke vuosina 2003-2005. Mäntsälän terveyskeskuksen asiakkaille (n=101) toteutettiin kyselytutkimus vuonna 2004. Hyvinkään (n=41) kyselytutkimus suoritettiin vuosina 2008-2009. Tavoitteena oli saada 50-100 vastausta, mutta kuvantamispalvelussa syksyllä 2008 tehty remontti vähensi asiakkaiden määrää normaalista. Koska kyselylomakkeita ei jaettu kaikille henkilökohtaisesti, ei vastausprosenttia voitu laskea luotettavasti. Kyselytutkimuksen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että hyvinkääläisen yksityisen lääkäriaseman kuvantamispalvelun asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä. Asiakkaat pitivät henkilökunnan ominaisuuksia ja palvelun laatua hyvänä. Asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä omaisten huomiointiin. Tärkeimpinä kehittämisalueina tuli esille odotustilan viihtyisyyden luominen, miesasiakkaiden käyntimäärän lisääminen ja internet-ajanvarausjärjestelmän tarve.
Mäntsälän terveyskeskuksen kuvantamispalvelun asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä. Henkilökunnan ominaisuudet sekä palvelun laatu oli myös Mäntsälän asiakkaiden mielestä kohdallaan. Tärkeimpinä kehittämisalueina tuli esille odotustilan viihtyisyys, lisäksi toivottiin enemmän miesasiakkaita sekä omaisen tai saattajan huomioon ottamista tutkimustilanteessa. Mäntsälän kohdalla tuli esille myös internet-ajanvarausjärjestelmän tarpeellisuus. Jatkotutkimusaiheena olisi, missä kuvantamistutkimuksessa käyvät ovat tyytyväisimpiä asiakkaita.