Liiketoimintamahdollisuuksien kartoitus ja liikeidean mallinnus : case Vibe & Bite
Raiskio, Janica (2017)
Raiskio, Janica
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702132368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702132368
Tiivistelmä
Tampere on yksi Suomen suurimmista kaupunkiseuduista ja kasvukeskuksista ja sen tarjoamat mahdollisuudet yrittäjyyteen kasvavatkin vauhdilla. Ravintola-ala on kovasti kilpailtu ala, mutta löytäessään differoivan strategian on yrityksen mahdollista menestyä. Tällä hetkellä Tampereella vallitseekin markkinarako erilaiselle musiikki- ja tapahtumatarjonnalle, mistä syystä lähdimme kehittämään ideaa kahvila-baarista, joka keskittyy hip hop/R&B- ja reggae/dancehall –genreihin. Paikka on myös monella muulla tapaa uniikki ja aivan uudenlainen tulokas Tampereen ja jopa Suomen tarjontaan.
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää kysyntää kaavaillulle paikalle ja lopulta mallintaa ideasta toimiva liiketoiminta. Kysyntää selvitettiin haastatteluilla, joista toinen tehtiin kartoituksen alaisten genrejen tapahtumajärjestäjille ja toinen kahvila-baarin asiakaskohderyhmälle.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi yrityksen toimintaympäristöä toimialan, asiakkaiden ja kilpailijoiden kautta. Myös liikeidean mallinnukseen käytettävä Business Model Canvas osa-alueineen käydään läpi työssä. Haastatteluiden ja Business Model Canvaksen avulla liiketoiminta mallinnettiin ja rakennettiin siitä liiketoimintasuunnitelma, joka on työn liitteenä.
Tutkimuksesta saatu materiaali tuki vahvasti liikeideaa ja sen toteutettavuutta. Haastatteluissa tuli esille, että Tampereen musiikki- ja tapahtumatarjonta koetaan melko suppeaksi, ja että uudenlaiselle paikalle riittäisi kysyntää. Lisäksi kohderyhmän toiveet paikan suhteen olivat samansuuntaisia jo ajatuksissa olleen tunnelman ja tarjooman suhteen, joten ne tukivat hyvin alkuperäistä ideaa. Johtopäätöksenä voi todeta, että tutkimustietojen kautta liikeidealle on hyvä perusta, ja sitä voi lähteä kehittämään pidemmälle. Seuraava vaihe yrityksen kehityksessä olisi hakea konsultaatiota alan ammattilaisilta, ja hakea rahoitusta yritykselle.
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää kysyntää kaavaillulle paikalle ja lopulta mallintaa ideasta toimiva liiketoiminta. Kysyntää selvitettiin haastatteluilla, joista toinen tehtiin kartoituksen alaisten genrejen tapahtumajärjestäjille ja toinen kahvila-baarin asiakaskohderyhmälle.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi yrityksen toimintaympäristöä toimialan, asiakkaiden ja kilpailijoiden kautta. Myös liikeidean mallinnukseen käytettävä Business Model Canvas osa-alueineen käydään läpi työssä. Haastatteluiden ja Business Model Canvaksen avulla liiketoiminta mallinnettiin ja rakennettiin siitä liiketoimintasuunnitelma, joka on työn liitteenä.
Tutkimuksesta saatu materiaali tuki vahvasti liikeideaa ja sen toteutettavuutta. Haastatteluissa tuli esille, että Tampereen musiikki- ja tapahtumatarjonta koetaan melko suppeaksi, ja että uudenlaiselle paikalle riittäisi kysyntää. Lisäksi kohderyhmän toiveet paikan suhteen olivat samansuuntaisia jo ajatuksissa olleen tunnelman ja tarjooman suhteen, joten ne tukivat hyvin alkuperäistä ideaa. Johtopäätöksenä voi todeta, että tutkimustietojen kautta liikeidealle on hyvä perusta, ja sitä voi lähteä kehittämään pidemmälle. Seuraava vaihe yrityksen kehityksessä olisi hakea konsultaatiota alan ammattilaisilta, ja hakea rahoitusta yritykselle.