Varajohtajuus Lempäälän kunnan varhaiskasvatuksessa
Varje, Tiina (2017)
Varje, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702192511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702192511
Tiivistelmä
Tänä päivänä päiväkotien johtajat vastaavat yhä suuremmista ja rakenteeltaan hyvin erilaisista yksiköistä. Moni päiväkodin johtaja johtaa useampaa kuin yhtä päiväkotia. Vuosien saatossa päiväkodin johtajien työ on muuttunut jatkuvasti vaativammaksi, ja johtajalta vaaditaankin yhä laajempaa osaamista. Työnkuvan laajentumisen myötä he tarvitsevat avukseen varajohtajaa jakamaan työtehtäviään.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Lempäälän kunnan varhaiskasvatus-palveluiden yksiköissä toimivien varajohtajien toimenkuvaa ja sen kehittämisen mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Tutkimuskysymykset olivat: Millaisia vastuualueita varajohtajan toimenkuvaan kuuluu Lempäälän kunnassa? Miten varajohtajat yhdistävät lastentarhanopettajan ja varajohtajan työt? Miten varajohtajuutta voisi kehittää Lempäälän kunnassa? Tutkimusotteena tässä tutkimuksessa oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena on ymmärtää, tulkita ja antaa erilaisia merkityksiä tutkittaville asioille tai ilmiöille. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka lähetettiin kaikille Lempäälän kunnan päiväkotien kahdeksalle varajohtajalle. Kyselylomakkeen tarkoituksena oli kerätä omiin kokemuksiin perustuvaa tietoa varajohtajuudesta ja sen mahdollisista kehittämistarpeista.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että varajohtajien toimenkuvassa oli vaihtelevuutta ja, että osalle varajohtajista oli jaettu enemmän johtajan töitä kuin muille. Yhteistä kaikille oli johtajan sijaisena toimiminen johtajan poissa ollessa. Kaikki vastaajat kokivat myös saavansa johtajalta täyden tuen tekemiinsä päätöksiin. Haasteeksi koettiin ryhmässä työskentelyn ja varajohtajuuden yhdistäminen, sekä ajankäytölliset ongelmat.
Varajohtajat olivat tyytyväisiä työhönsä, mutta kehitettävääkin löytyi. Yksi tärkeimmäksi nousseista kehitettävistä asioista oli ajankäyttö. Varajohtajat kaipaavat selkeästi määriteltyä aikaa tehtävien tekemiseen ja lisäresurssia ryhmään tehtävien hoitamisen ajaksi. Myös säännölliset tapaamiset muiden varajohtajien kanssa koettiin tärkeänä kehittämiskohteena.
Tulosten perusteella varajohtajuuden työnkuvan yhtenäistämistä ja organisointia tulisi kehittää. Työnkuvan ollessa kaikilla varajohtajilla yhtenäinen myös työn kehittäminen olisi helpompaa. Vastuualueiden ja toimenkuvan selkeyttäminen olisi hyvä kirjata mahdollisimman tarkasti. Tämän työnkuvan avaaminen koko kasvatushenkilöstölle auttaisi heitä ymmärtämään varajohtajan työnkuvaa ja sitä, miksi hän joutuu olemaan toisinaan pois lapsiryhmästä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Lempäälän kunnan varhaiskasvatus-palveluiden yksiköissä toimivien varajohtajien toimenkuvaa ja sen kehittämisen mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Tutkimuskysymykset olivat: Millaisia vastuualueita varajohtajan toimenkuvaan kuuluu Lempäälän kunnassa? Miten varajohtajat yhdistävät lastentarhanopettajan ja varajohtajan työt? Miten varajohtajuutta voisi kehittää Lempäälän kunnassa? Tutkimusotteena tässä tutkimuksessa oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena on ymmärtää, tulkita ja antaa erilaisia merkityksiä tutkittaville asioille tai ilmiöille. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka lähetettiin kaikille Lempäälän kunnan päiväkotien kahdeksalle varajohtajalle. Kyselylomakkeen tarkoituksena oli kerätä omiin kokemuksiin perustuvaa tietoa varajohtajuudesta ja sen mahdollisista kehittämistarpeista.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että varajohtajien toimenkuvassa oli vaihtelevuutta ja, että osalle varajohtajista oli jaettu enemmän johtajan töitä kuin muille. Yhteistä kaikille oli johtajan sijaisena toimiminen johtajan poissa ollessa. Kaikki vastaajat kokivat myös saavansa johtajalta täyden tuen tekemiinsä päätöksiin. Haasteeksi koettiin ryhmässä työskentelyn ja varajohtajuuden yhdistäminen, sekä ajankäytölliset ongelmat.
Varajohtajat olivat tyytyväisiä työhönsä, mutta kehitettävääkin löytyi. Yksi tärkeimmäksi nousseista kehitettävistä asioista oli ajankäyttö. Varajohtajat kaipaavat selkeästi määriteltyä aikaa tehtävien tekemiseen ja lisäresurssia ryhmään tehtävien hoitamisen ajaksi. Myös säännölliset tapaamiset muiden varajohtajien kanssa koettiin tärkeänä kehittämiskohteena.
Tulosten perusteella varajohtajuuden työnkuvan yhtenäistämistä ja organisointia tulisi kehittää. Työnkuvan ollessa kaikilla varajohtajilla yhtenäinen myös työn kehittäminen olisi helpompaa. Vastuualueiden ja toimenkuvan selkeyttäminen olisi hyvä kirjata mahdollisimman tarkasti. Tämän työnkuvan avaaminen koko kasvatushenkilöstölle auttaisi heitä ymmärtämään varajohtajan työnkuvaa ja sitä, miksi hän joutuu olemaan toisinaan pois lapsiryhmästä.