Suomalaiset voivat olla ylpeitä maksuttomasta kouluruoasta
Jokilahti, Anna-Maija (2017)
Jokilahti, Anna-Maija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702162461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702162461
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä etua yhteiskunnalle on ollut siitä, että Suomessa on ollut tarjolla kouluissa maksuton kouluruoka jo 60 vuoden ajan. Työn tavoitteena oli selvittää myös miltä näyttää maksuttoman kouluruokailun tulevaisuus Suomessa.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista menetelmää ja puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelut tapahtuivat kevään 2016 aikana. Haastateltavina oli kouluruokailun asiantuntija ja kaksi yhteiskunnallista vaikuttajaa. Tutkimuksen haastattelukysymykset ja analysointi perustuivat SWOT-analyysiin. Haastatteluvastaukset analysoitiin teemoittain.
Opinnäytetyön tulosten mukaan suomalaiset voivat olla ylpeitä siitä, että täällä on maksuton kouluruoka. Kouluruoan pitkä historia on taannut Suomen lapsille kylläiset vatsat. Nälkäinen lapsi ei opi, ja tähän perustunee pitkälti se, että Suomessa on hyviä oppimistuloksia. Yhteiskunnan vaikuttajat näkevät maksuttoman kouluruoan aseman vahvana myös tulevaisuudessa. Lähiruoan osuus kouluruoan valmistamisessa ja tarjoamisessa tulee kasvamaan, sillä kaikkien tavoitteena on lisätä lähiruoan käyttöä kouluilla.
Opinnäytetyön johtopäätökset tehtiin vertaamalla haastatteluvastauksia ja aikaisempia kouluruokailututkimuksia. Yhteiskunta saa terveempiä ja hyvin voivia kansalaisia maksuttoman kouluruoan ansiosta. Mitä maistuvimpia kouluruokia onnistutaan valmistamaan edullisesti, ekologisesti, turvallisesti, eettisesti ja terveellisesti, sen kestävämmällä pohjalla ollaan.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista menetelmää ja puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelut tapahtuivat kevään 2016 aikana. Haastateltavina oli kouluruokailun asiantuntija ja kaksi yhteiskunnallista vaikuttajaa. Tutkimuksen haastattelukysymykset ja analysointi perustuivat SWOT-analyysiin. Haastatteluvastaukset analysoitiin teemoittain.
Opinnäytetyön tulosten mukaan suomalaiset voivat olla ylpeitä siitä, että täällä on maksuton kouluruoka. Kouluruoan pitkä historia on taannut Suomen lapsille kylläiset vatsat. Nälkäinen lapsi ei opi, ja tähän perustunee pitkälti se, että Suomessa on hyviä oppimistuloksia. Yhteiskunnan vaikuttajat näkevät maksuttoman kouluruoan aseman vahvana myös tulevaisuudessa. Lähiruoan osuus kouluruoan valmistamisessa ja tarjoamisessa tulee kasvamaan, sillä kaikkien tavoitteena on lisätä lähiruoan käyttöä kouluilla.
Opinnäytetyön johtopäätökset tehtiin vertaamalla haastatteluvastauksia ja aikaisempia kouluruokailututkimuksia. Yhteiskunta saa terveempiä ja hyvin voivia kansalaisia maksuttoman kouluruoan ansiosta. Mitä maistuvimpia kouluruokia onnistutaan valmistamaan edullisesti, ekologisesti, turvallisesti, eettisesti ja terveellisesti, sen kestävämmällä pohjalla ollaan.