Kartoitus sähköiseen taloushallintoon siirtymisestä : Kyselytutkimus Evijärven Tilitoimisto Ay:n asiakkaille
Porkholm , Jenna (2017)
Porkholm , Jenna
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702212583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702212583
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Evijärven Tilitoimisto Ay:n asiakkaiden suhtautuminen sähköistä taloushallintoa ja sen siirtymistoimia kohtaan. Työn avulla pyrittiin tutkimaan asiakkaiden valmiutta ja halukkuutta siirtyä sähköisiin taloushallinnon menetelmiin. Tämän pohjalta haluttiin myös selvittää, mihin toimenpiteisiin tilitoimiston olisi ryhdyttävä sähköisen taloushallinnon suhteen.
Tutkimusta tukemaan luotiin tietoperusta, joka koostui pääasiassa sähköisestä taloushallinnosta, sen prosesseista, eduista ja haasteista sekä siirtymisprojektista. Lisäksi kerrottiin lyhyesti asiakaslähtöisyydestä osana sähköistämisprojektia.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella ja tutkimusmenetelmänä käytettiin asiakaskyselyä. Kyselylomake muodostui peruskysymyksistä sekä sähköisen taloushallinnon kysymyksistä. Lomake lähetettiin tilitoimiston kaikille 145 asiakkaalle – 97 sähköpostin ja 48 postin kautta. Vastauksia saatiin yhteensä 50 kappaletta – 31 sähköistä ja 19 paperista vastausta. Vastausprosentiksi muodostui 34,5 prosenttia.
Tutkimustulosten perustella Evijärven Tilitoimiston asiakkaat olivat kohtalaisen valmiita siirtymään sähköiseen taloushallintoon: sähköisessä taloushallinnossa vaadittava tietoteknillinen osaaminen oli riittävää mutta tietous sähköisestä taloushallinnosta oli varsin heikkoa. Halukkuus sen sijaan oli hyvin niukkaa: ainoastaan kahdeksan yritystä 50 vastanneesta yrityksestä halusi kokeilla sähköisen taloushal-linnon palveluita. Kaiken kaikkiaan asiakkaat siis suhtautuivat sähköiseen taloushallintoon ja siihen siirtymiseen melko kielteisesti. Sähköistämistoimenpiteiksi määriteltiin täten maltilliset toimet, esimerkiksi pienten sähköisten toimintojen järjestäminen hiljalleen niitä haluavien yritysten kanssa. Lisäksi todettiin, että järjestelmiä olisi uudistettava ja sähköisiin menetelmiin siirryttävä kokonaisvaltaisesti kuitenkin jossain vaiheessa, jolloin asiakkaiden opastamiseen ja tukemiseen tulisi varata aikaa.
Tutkimusta tukemaan luotiin tietoperusta, joka koostui pääasiassa sähköisestä taloushallinnosta, sen prosesseista, eduista ja haasteista sekä siirtymisprojektista. Lisäksi kerrottiin lyhyesti asiakaslähtöisyydestä osana sähköistämisprojektia.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella ja tutkimusmenetelmänä käytettiin asiakaskyselyä. Kyselylomake muodostui peruskysymyksistä sekä sähköisen taloushallinnon kysymyksistä. Lomake lähetettiin tilitoimiston kaikille 145 asiakkaalle – 97 sähköpostin ja 48 postin kautta. Vastauksia saatiin yhteensä 50 kappaletta – 31 sähköistä ja 19 paperista vastausta. Vastausprosentiksi muodostui 34,5 prosenttia.
Tutkimustulosten perustella Evijärven Tilitoimiston asiakkaat olivat kohtalaisen valmiita siirtymään sähköiseen taloushallintoon: sähköisessä taloushallinnossa vaadittava tietoteknillinen osaaminen oli riittävää mutta tietous sähköisestä taloushallinnosta oli varsin heikkoa. Halukkuus sen sijaan oli hyvin niukkaa: ainoastaan kahdeksan yritystä 50 vastanneesta yrityksestä halusi kokeilla sähköisen taloushal-linnon palveluita. Kaiken kaikkiaan asiakkaat siis suhtautuivat sähköiseen taloushallintoon ja siihen siirtymiseen melko kielteisesti. Sähköistämistoimenpiteiksi määriteltiin täten maltilliset toimet, esimerkiksi pienten sähköisten toimintojen järjestäminen hiljalleen niitä haluavien yritysten kanssa. Lisäksi todettiin, että järjestelmiä olisi uudistettava ja sähköisiin menetelmiin siirryttävä kokonaisvaltaisesti kuitenkin jossain vaiheessa, jolloin asiakkaiden opastamiseen ja tukemiseen tulisi varata aikaa.