Paljon yhteispäivystyksen palveluja käyttävät asiakkaat : Oulun seudun yhteispäivystyksessä
Taskila, Moona; Luokkanen, Anna-Sofia; Karttunen, Viivi; Äijälä, Tiina (2017)
Taskila, Moona
Luokkanen, Anna-Sofia
Karttunen, Viivi
Äijälä, Tiina
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702232648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702232648
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Oulun seudun yhteispäivystyksessä (OSYP) paljon asioivien asiakkaiden kokemuksia ja kehittämistarpeita OSYP:n palveluista sekä muista käyttämistään sosiaali- ja terveyspalveluista. Tavoitteena oli tuottaa tietoa asiakaslähtöisestä näkökulmasta.
Haastattelimme keväällä 2016 palvelumuotoilun menetelmin OSYP:ssä paljon asioivia (kuusi kertaa vuodessa tai enemmän) asiakkaita. OSYP käynnit rajoittuivat vuoteen 2014. Asiakkaat valikoituivat ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoiden (Hannus, Kurkela ja Palokangas) opinnäytetyön pohjalta ”Paljon Oulun seudun yhteispäivystyksessä asioivien profilointia sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen kokonaiskäytön kustannukset’’. Ryhmämme lisäksi tutkimuksessa on ollut mukana kaksi muuta ryhmää Oulun ammattikorkeakoulusta. Yhteistyökumppanina toimivat Oulun ammattikorkeakoulu ja Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri.
Kokosimme tietoperustan käyttämällä laajasti eri lähteitä, jotka käsittelivät hoidon kiireellisyyden arviointia ja päivystystoimintaa. Valitsimme kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän, koska sen avulla saamme kokonaisvaltaisen tiedon potilaan kokemuksista. Käytimme aineiston analysoinnissa aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaat hakeutuivat OSYP:n pääosin perussairauksista johtuvien oireilujen vuoksi. Palaute OSYP:sta oli sekä positiivista että negatiivista. Valtaosa tutkimukseen osallistujista olivat sitä mieltä, että henkilökuntaa OSYP:ssä on liian vähän. He myös kokivat, että OSYP:ssä odotusajat ovat liian pitkiä. Positiivisena asiana nousivat esille hoitohenkilökunnan hyvä tietotaito sekä potilaille tehtävät monipuoliset tutkimukset. Haastateltavista useat olivat huolissaan iäkkäiden asiakkaiden päivittäisten tarpeiden riittämättömästä huolehtimisesta päivystyksessä. Tutkimustulosten perusteella voidaan kehittää edelleen yhteispäivystyksen eri toimintoja ja saada sen palvelut vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita.
Haastattelimme keväällä 2016 palvelumuotoilun menetelmin OSYP:ssä paljon asioivia (kuusi kertaa vuodessa tai enemmän) asiakkaita. OSYP käynnit rajoittuivat vuoteen 2014. Asiakkaat valikoituivat ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoiden (Hannus, Kurkela ja Palokangas) opinnäytetyön pohjalta ”Paljon Oulun seudun yhteispäivystyksessä asioivien profilointia sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen kokonaiskäytön kustannukset’’. Ryhmämme lisäksi tutkimuksessa on ollut mukana kaksi muuta ryhmää Oulun ammattikorkeakoulusta. Yhteistyökumppanina toimivat Oulun ammattikorkeakoulu ja Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri.
Kokosimme tietoperustan käyttämällä laajasti eri lähteitä, jotka käsittelivät hoidon kiireellisyyden arviointia ja päivystystoimintaa. Valitsimme kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän, koska sen avulla saamme kokonaisvaltaisen tiedon potilaan kokemuksista. Käytimme aineiston analysoinnissa aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaat hakeutuivat OSYP:n pääosin perussairauksista johtuvien oireilujen vuoksi. Palaute OSYP:sta oli sekä positiivista että negatiivista. Valtaosa tutkimukseen osallistujista olivat sitä mieltä, että henkilökuntaa OSYP:ssä on liian vähän. He myös kokivat, että OSYP:ssä odotusajat ovat liian pitkiä. Positiivisena asiana nousivat esille hoitohenkilökunnan hyvä tietotaito sekä potilaille tehtävät monipuoliset tutkimukset. Haastateltavista useat olivat huolissaan iäkkäiden asiakkaiden päivittäisten tarpeiden riittämättömästä huolehtimisesta päivystyksessä. Tutkimustulosten perusteella voidaan kehittää edelleen yhteispäivystyksen eri toimintoja ja saada sen palvelut vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita.