Ammattikorkeakoulun opinnäytetöiden lähdeanalyysi
Saarinen, Sanna (2017)
Saarinen, Sanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702232656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702232656
Tiivistelmä
Tutkimuksen päämääränä oli selvittää, kuinka paljon ammattikorkeakouluopiskelijat käyttävät opinnäytetöidensä lähteinä elektronisia aineistoja ja minkä tyyppisiä käytetyt lähteet ovat. Lisäksi pyrin selvittämään Lahden korkeakoulukirjaston tarjoaman tiedonhankintaklinikan vaikutuksia lähteiden käyttöön.
Tutkimusaineistona oli yhteensä 100 Lahden ammattikorkeakoulussa keväällä 2016 valmistunutta opinnäytetyötä. Mukana tutkimuksessa oli liiketalouden, tekniikan, muotoilun, sosiaali- ja terveysalan sekä englannin kielisten koulutusohjelmien opinnäytteitä. Tarkastelemalla opinnäytetöiden lähdeluetteloita muodostettiin kuva opiskelijoiden käyttämästä lähdeaineistosta.
Työn teoriaosassa esiteltiin tutkimuksen toimintaympäristöä eli Lahden ammattikorkeakoulua, tutkimuksessa mukana olevia koulutusohjelmia, Lahden korkeakoulukirjastoa ja tiedonhankintaklinikkaa. Lisäksi kerrottiin tieteellisestä kirjoittamisesta, lähteiden käyttämisestä, tiedonhankinnasta ja käytetystä tutkimusmenetelmästä.
Tutkimuksen tulokset vastasivat odotuksia melko hyvin. Elektronisia aineistoja käytetään opinnäytetöiden lähdeaineistona jo hieman enemmän, kuin painettuja aineistoja. Käytetyimpiä lähdeaineistoja olivat kirjat sekä yritysten ja yhteisöjen verkkosivut. Lähteiden käytössä oli kuitenkin suuriakin eroja eri koulutusohjelmien välillä. Tiedonhankintaklinikalla käyneiden opiskelijoiden arvioitiin käyttäneen opinnäytetyössään laadukkaita lähteitä. Joissain koulutusohjelmissa sosiaalinen media oli noussut varsin käytetyksi lähdeaineistolajiksi ja suurempi lähdekriittisyys olisi toivottavaa.
Tutkimusaineistona oli yhteensä 100 Lahden ammattikorkeakoulussa keväällä 2016 valmistunutta opinnäytetyötä. Mukana tutkimuksessa oli liiketalouden, tekniikan, muotoilun, sosiaali- ja terveysalan sekä englannin kielisten koulutusohjelmien opinnäytteitä. Tarkastelemalla opinnäytetöiden lähdeluetteloita muodostettiin kuva opiskelijoiden käyttämästä lähdeaineistosta.
Työn teoriaosassa esiteltiin tutkimuksen toimintaympäristöä eli Lahden ammattikorkeakoulua, tutkimuksessa mukana olevia koulutusohjelmia, Lahden korkeakoulukirjastoa ja tiedonhankintaklinikkaa. Lisäksi kerrottiin tieteellisestä kirjoittamisesta, lähteiden käyttämisestä, tiedonhankinnasta ja käytetystä tutkimusmenetelmästä.
Tutkimuksen tulokset vastasivat odotuksia melko hyvin. Elektronisia aineistoja käytetään opinnäytetöiden lähdeaineistona jo hieman enemmän, kuin painettuja aineistoja. Käytetyimpiä lähdeaineistoja olivat kirjat sekä yritysten ja yhteisöjen verkkosivut. Lähteiden käytössä oli kuitenkin suuriakin eroja eri koulutusohjelmien välillä. Tiedonhankintaklinikalla käyneiden opiskelijoiden arvioitiin käyttäneen opinnäytetyössään laadukkaita lähteitä. Joissain koulutusohjelmissa sosiaalinen media oli noussut varsin käytetyksi lähdeaineistolajiksi ja suurempi lähdekriittisyys olisi toivottavaa.