Toimialan analysointi sekä jälleenmyyntiverkoston kartoittaminen uudelle tuoteryhmälle
Hannila, Karoliina (2017)
Hannila, Karoliina
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702262711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702262711
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on toimialan analysointi sekä jälleenmyyntiverkoston kartoittaminen uudelle tuoteryhmälle. Aihe syntyi opinnäytetyön tekijän ammattiharjoittelun aikana toimeksiantajayrityksessä. Työn toimeksiantajana on lasten- ja naistenvaatteita suunnitteleva, valmistava sekä myyvä yritys, joka esiintyy työssä nimellä Kohdeyritys X. Kohdeyritys X:n tarkoituksena on laajentaa tuotevalikoimaansa sisustustekstiileihin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on hankkia kohdeyritykselle mahdollisimman paljon tietoa toimialasta, jolle se on laajentamassa. Lisäksi tavoitteena on hankkia tietoa jälleenmyyntiverkoston luomisesta sekä selvittää, mitkä yritykset olisivat Kohdeyritys X:n sisustustekstiileille hyviä jälleenmyyjiä.
Työn tietoperusta koostuu alan kirjallisuudesta. Tietoa on haettu pääasiassa kirjastosta ja Internetistä. Lisäksi työssä on käytetty apuna havainnointia sekä kirjoittajan omaa kokemusta alalta. Työ koostuu lähtökohta-analyysista sekä jälleenmyyntiverkostoon liittyvästä tietoperustasta. Lopussa kerrotaan tulokset, joita työllä saavutettiin. Lähtökohta-analyysi pitää sisällään ympäristöanalyysin, kilpailijat, markkina- sekä asiakasanalyysin ja SWOT-analyysin.
Työn tutkimusongelmia oli: Millainen uuden tuoteryhmän toimintaympäristö on, mitä hyötyä jälleenmyyntiverkostosta on tuotteen valmistajalle, millainen on hyvä jälleenmyyntiverkosto, kuinka hyvä jälleenmyyntisopimus luodaan, ketkä ovat merkittävimmät kilpailijat sisustustekstiilien markkinoilla sekä ketkä olisivat potentiaalisia jälleenmyyjiä Kohdeyritys X:n sisustustuotteille. Kaikkiin tutkimusongelmiin saatiin vastaus. Tärkein tulos, joka saatiin, on se, että työn toimeksiantajalle löytyi kahdeksan potentiaalista jälleenmyyjäyritystä ympäri Suomen. Potentiaaliset jälleenmyyjät on esitelty erillisessä liitteessä, joka ei ole julkinen. Kohdeyritys X saa tästä opinnäytetyöstä myös paljon hyödyllistä tietoa uuteen toimialaan ja jälleenmyyntisopimuksen sekä -verkoston luomiseen liittyen.
Työn tietoperusta koostuu alan kirjallisuudesta. Tietoa on haettu pääasiassa kirjastosta ja Internetistä. Lisäksi työssä on käytetty apuna havainnointia sekä kirjoittajan omaa kokemusta alalta. Työ koostuu lähtökohta-analyysista sekä jälleenmyyntiverkostoon liittyvästä tietoperustasta. Lopussa kerrotaan tulokset, joita työllä saavutettiin. Lähtökohta-analyysi pitää sisällään ympäristöanalyysin, kilpailijat, markkina- sekä asiakasanalyysin ja SWOT-analyysin.
Työn tutkimusongelmia oli: Millainen uuden tuoteryhmän toimintaympäristö on, mitä hyötyä jälleenmyyntiverkostosta on tuotteen valmistajalle, millainen on hyvä jälleenmyyntiverkosto, kuinka hyvä jälleenmyyntisopimus luodaan, ketkä ovat merkittävimmät kilpailijat sisustustekstiilien markkinoilla sekä ketkä olisivat potentiaalisia jälleenmyyjiä Kohdeyritys X:n sisustustuotteille. Kaikkiin tutkimusongelmiin saatiin vastaus. Tärkein tulos, joka saatiin, on se, että työn toimeksiantajalle löytyi kahdeksan potentiaalista jälleenmyyjäyritystä ympäri Suomen. Potentiaaliset jälleenmyyjät on esitelty erillisessä liitteessä, joka ei ole julkinen. Kohdeyritys X saa tästä opinnäytetyöstä myös paljon hyödyllistä tietoa uuteen toimialaan ja jälleenmyyntisopimuksen sekä -verkoston luomiseen liittyen.