LIIKUNTATUOKIOIDEN TOTEUTUS TUKEA TARVITSEVILLE LAPSILLE
Taimi, Noora; Ukkonen, Tiina-Mari (2016)
Taimi, Noora
Ukkonen, Tiina-Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702272746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702272746
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössämme tutkimme tukea tarvitsevien lasten ja nuorten ryhmässä toimimisen taitojen edistymistä liikunnallisten tuokioiden avulla. Ryhmässä toimiminen saattaa olla hankalaa tukea tarvitseville lapsille ja nuorille. Liikuntatuokioiden kautta halusimme seurata, miten kahden eri iltapäiväkerhon ryhmät edistyivät ryhmässä toimimisessa.
Saimme yhteistyökumppaneiksemme Porin kaupungin Herttuan ja Koivulan koulujen iltapäiväkerhot. Tuokioiden sisällöt suunniteltiin ryhmistä ennalta saatujen tietojen mukaan. Toteutimme kummassakin iltapäiväkerhoissa viisi tuokiota, joiden yhdistävänä teemana toimi pallopelit. Ryhmässä toimimista pyrimme edistämään erilaisilla menetelmillä, joita oli yksilötyöskentely ryhmässä, parityöskentely sekä pienryhmätyöskentely. Pyrimme saamaan lapset kannustamaan toisiaan, sillä se on mielestämme yksi tärkeä taito ryhmässä toimimisen onnistumiselle.
Havaintojemme tueksi tietomme lapsilla hymynaama-arvioinnin joka tuokiossa ja annoimme ohjaajille palautelomakkeen, johon he saivat vastata sekä numeerisesti, että sanallisesti. Omat havaintomme kirjasimme ylös tuokioiden jälkeen. Tuokioista saatujen havaintojen pohjalta voi sanoa, että ryhmässä työskentely ei ole välttämättä itsestään selvyys tukea tarvitsevalle lapselle tai nuorelle. Liikunnan ja erityisesti leikkimielisten pelien ja leikkien avulla voidaan mielestämme edistää ryhmässä toimimisen taitoja.
Saimme yhteistyökumppaneiksemme Porin kaupungin Herttuan ja Koivulan koulujen iltapäiväkerhot. Tuokioiden sisällöt suunniteltiin ryhmistä ennalta saatujen tietojen mukaan. Toteutimme kummassakin iltapäiväkerhoissa viisi tuokiota, joiden yhdistävänä teemana toimi pallopelit. Ryhmässä toimimista pyrimme edistämään erilaisilla menetelmillä, joita oli yksilötyöskentely ryhmässä, parityöskentely sekä pienryhmätyöskentely. Pyrimme saamaan lapset kannustamaan toisiaan, sillä se on mielestämme yksi tärkeä taito ryhmässä toimimisen onnistumiselle.
Havaintojemme tueksi tietomme lapsilla hymynaama-arvioinnin joka tuokiossa ja annoimme ohjaajille palautelomakkeen, johon he saivat vastata sekä numeerisesti, että sanallisesti. Omat havaintomme kirjasimme ylös tuokioiden jälkeen. Tuokioista saatujen havaintojen pohjalta voi sanoa, että ryhmässä työskentely ei ole välttämättä itsestään selvyys tukea tarvitsevalle lapselle tai nuorelle. Liikunnan ja erityisesti leikkimielisten pelien ja leikkien avulla voidaan mielestämme edistää ryhmässä toimimisen taitoja.