Lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Kallio, Kaija (2017)
Kallio, Kaija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703022854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703022854
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisten ja tunnetaitojen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa työntekijöiden näkökulmasta. Tarkoituksenani oli selvittää sosioemotionaalisten vaikeuksien vaikutus päiväkodin arjessa työntekijöiden kokemana. Tavoitteeni oli myös kartoittaa henkilökunnan toimintamalleja heidän kohdatessaan sosioemotionaalista tukea tarvitsevia lapsia. Lisäksi halusin selvittää, minkälaisesta lisäkoulutuksesta tai muusta erityisvarhaiskasvatuksen laatua parantavasta tekijästä työntekijät kokisivat hyötyvänsä.
Opinnäytetyön tein yhteistyössä Porin kaupungin Isosannan erityispäiväkodin kanssa. Päiväkodissa on vuosien kokemus lapsista, joilla on erilaisia kehityksen viivästymiä niin puheessa, kuulemisessa kuin sosioemotionaalisissa taidoissakin. Opinnäytetyöni suuntasin sosioemotionaalisiin vaikeuksiin. Tosin vaikeuden syyt ovat usein moninaisia ja niiden takana saattaa usein olla muitakin kehityksen viivästymiä, esimerkiksi kielen kehityksen viivästymä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään sosioemotionaalisten taitojen kehitystä sekä sitä suojaavia ja vaarantavia tekijöitä. Kartoitin myös erilaisia toimintamalleja, joita sosioemotionaalisista vaikeuksista kärsivät lapset usein toteuttavat. Tällä pyrin helpottamaan sosioemotionaalisen tuen tarpeiden tunnistamista tulevaisuudessa sekä rohkaisemaan työntekijöitä kokeilemaan ja ottamaan käyttöön erilaisia menetelmiä sosioemotionaalista tukea tarvitsevien lasten kanssa.
Opinnäytetyölläni haluaisin kannustaa varhaiskasvatuksen ammattilaisia kiinnittämään huomiota sosioemotionaalisista vaikeuksista johtuviin käytöksen häiriöihin ja löytämään ratkaisuja, joilla tukea lasta ja perhettä tilanteessa. Varhaisella puuttumisella vaikutamme lapsen myöhemmän elämän sosioemotionaalisten taitojen kehitykseen ja ylläpitämiseen sekä vähennämme näin tulevaisuudessa vastaan tulevia ongelmia. Tutkimukset osoittavat hyvien sosiaalisten ja tunnetaitojen olevan syvästi yhteydessä paitsi lapsen emotionaaliseen hyvinvointiin, myös akateemiseen kyvykkyyteen ja sitä kautta lapsen menestymiseen varhaiskasvatuksessa, koulussa ja työelämässä (Kauppila 2005, 13-14; Ahonen 2015, 181).
Opinnäytetyön tein yhteistyössä Porin kaupungin Isosannan erityispäiväkodin kanssa. Päiväkodissa on vuosien kokemus lapsista, joilla on erilaisia kehityksen viivästymiä niin puheessa, kuulemisessa kuin sosioemotionaalisissa taidoissakin. Opinnäytetyöni suuntasin sosioemotionaalisiin vaikeuksiin. Tosin vaikeuden syyt ovat usein moninaisia ja niiden takana saattaa usein olla muitakin kehityksen viivästymiä, esimerkiksi kielen kehityksen viivästymä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään sosioemotionaalisten taitojen kehitystä sekä sitä suojaavia ja vaarantavia tekijöitä. Kartoitin myös erilaisia toimintamalleja, joita sosioemotionaalisista vaikeuksista kärsivät lapset usein toteuttavat. Tällä pyrin helpottamaan sosioemotionaalisen tuen tarpeiden tunnistamista tulevaisuudessa sekä rohkaisemaan työntekijöitä kokeilemaan ja ottamaan käyttöön erilaisia menetelmiä sosioemotionaalista tukea tarvitsevien lasten kanssa.
Opinnäytetyölläni haluaisin kannustaa varhaiskasvatuksen ammattilaisia kiinnittämään huomiota sosioemotionaalisista vaikeuksista johtuviin käytöksen häiriöihin ja löytämään ratkaisuja, joilla tukea lasta ja perhettä tilanteessa. Varhaisella puuttumisella vaikutamme lapsen myöhemmän elämän sosioemotionaalisten taitojen kehitykseen ja ylläpitämiseen sekä vähennämme näin tulevaisuudessa vastaan tulevia ongelmia. Tutkimukset osoittavat hyvien sosiaalisten ja tunnetaitojen olevan syvästi yhteydessä paitsi lapsen emotionaaliseen hyvinvointiin, myös akateemiseen kyvykkyyteen ja sitä kautta lapsen menestymiseen varhaiskasvatuksessa, koulussa ja työelämässä (Kauppila 2005, 13-14; Ahonen 2015, 181).