Liiketoiminnan laajentaminen liiketoimintakaupan kautta - case metsäkonealan yritys
Pakarinen-Hekkanen, Pirjo (2017)
Pakarinen-Hekkanen, Pirjo
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702282764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702282764
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää metsäkoneyrityksen laajentamista liiketoimintakaupan kautta sekä arvioida sen vaikutuksia yrityksen toimintaan ja tulokseen. Lisäksi yritykselle laadittiin kolmen vuoden tulossuunnitelma, jota yritys pystyi hyödyntämään suunnitellessaan laajentamista ja hakiessaan rahoitusta.
Työ toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostui teoriatiedosta, yrityksen omistajan haastatteluista sekä kirjanpitoaineistosta. Teoreettisessa osassa käytiin läpi metsäkonealaan, liiketoimintakauppaan sekä tulossuunnitteluun liittyviä asioita. Empiirisessä osassa tutkittiin toimeksiantajayrityksen liiketoimintakaupan toteutumista ja laadittiin tulossuunnitelma, jonka pohjalta arvioitiin hankkeen vaikutuksia yrityksen tulokseen. Tulokset analysoitiin pohjautuen teoriaan sekä tulossuunnitelmasta saatuihin tunnuslukuihin, joita verrattiin yleisiin ohjearvoihin sekä toimialan arvoihin.
Tutkimuksessa todettiin, että liiketoimintakauppa noudattelee pääpiirteittäin samaa kaavaa, vaikka jokainen kauppa onkin omanlaisensa. Oikean hinnan määrittäminen on oleellisessa osassa kaupan onnistumisen kannalta. Lisäksi jokainen tapaus vaatii huolellista suunnittelua ja tulossuunnittelu on tärkeä osa sitä. Laskelmien pohjalta voitiin todeta, että yrityksellä on edellytyksiä kasvuun. Kaupan myötä yritys olisi laajentanut toimintaansa yhdellä korjuuketjulla ja tuplannut liikevaihtonsa. Vaikutus tulokseen olisi ollut positiivinen ja arvot olivat parempia kuin toimialalla yleensä
Työ toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostui teoriatiedosta, yrityksen omistajan haastatteluista sekä kirjanpitoaineistosta. Teoreettisessa osassa käytiin läpi metsäkonealaan, liiketoimintakauppaan sekä tulossuunnitteluun liittyviä asioita. Empiirisessä osassa tutkittiin toimeksiantajayrityksen liiketoimintakaupan toteutumista ja laadittiin tulossuunnitelma, jonka pohjalta arvioitiin hankkeen vaikutuksia yrityksen tulokseen. Tulokset analysoitiin pohjautuen teoriaan sekä tulossuunnitelmasta saatuihin tunnuslukuihin, joita verrattiin yleisiin ohjearvoihin sekä toimialan arvoihin.
Tutkimuksessa todettiin, että liiketoimintakauppa noudattelee pääpiirteittäin samaa kaavaa, vaikka jokainen kauppa onkin omanlaisensa. Oikean hinnan määrittäminen on oleellisessa osassa kaupan onnistumisen kannalta. Lisäksi jokainen tapaus vaatii huolellista suunnittelua ja tulossuunnittelu on tärkeä osa sitä. Laskelmien pohjalta voitiin todeta, että yrityksellä on edellytyksiä kasvuun. Kaupan myötä yritys olisi laajentanut toimintaansa yhdellä korjuuketjulla ja tuplannut liikevaihtonsa. Vaikutus tulokseen olisi ollut positiivinen ja arvot olivat parempia kuin toimialalla yleensä