ITIL v3:n hyödyntäminen IT-yrityksen palvelutasonhallinnan suunnittelussa
Linden, Eemeli (2017)
Linden, Eemeli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702282778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702282778
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa IT-palveluyrityksen yhden tiimin palvelutasonhallintaa ja selvittää, miten sitä voidaan parantaa vastaamaan ITIL v3-palvelunhallinnan viitekehystä. Työn toimeksiantajana toimi Yritys X:n Tiimi B. Työssä tutustuttiin ITIL:in palvelunhallinnan viitekehykseen ja keskeisiin käsitteisiin sekä selvitettiin, vastaako kohdeyrityksen yhden tiimin palvelutasonhallinnan prosessi ITIL:in tarjoamaa prosessia.
Työn tavoite oli tuottaa Yritys X:lle selvitys Tiimi B:n palvelutasonhallinnan nykytilasta. Mahdolliset käytännön toimenpiteet toiminnan kehittämisen kannalta rajattiin työn ulkopuolelle. Opinnäytetyön aikana tehtävää kohdeyrityksen tiimin palvelutasonhallinnan nykytilan kartoitusta on tarkoitus käyttää pohjana tulevaisuudessa, kun tiimin palvelutasonhallintaa dokumentoidaan.
Tutkimuksellinen opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuustutkimuksena perustuen ITIL v3-palveluntasonhallinnan viitekehykseen, havaintoihin ja kohdeyrityksen olemassa olevaan palvelunhallinnan dokumentaatioon. Opinnäytetyö keskittyy antamaan Tiimi B:n palvelutasonhallintaan liittyen huomioita ja kehitysehdotuksia.
Työn tavoite oli tuottaa Yritys X:lle selvitys Tiimi B:n palvelutasonhallinnan nykytilasta. Mahdolliset käytännön toimenpiteet toiminnan kehittämisen kannalta rajattiin työn ulkopuolelle. Opinnäytetyön aikana tehtävää kohdeyrityksen tiimin palvelutasonhallinnan nykytilan kartoitusta on tarkoitus käyttää pohjana tulevaisuudessa, kun tiimin palvelutasonhallintaa dokumentoidaan.
Tutkimuksellinen opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuustutkimuksena perustuen ITIL v3-palveluntasonhallinnan viitekehykseen, havaintoihin ja kohdeyrityksen olemassa olevaan palvelunhallinnan dokumentaatioon. Opinnäytetyö keskittyy antamaan Tiimi B:n palvelutasonhallintaan liittyen huomioita ja kehitysehdotuksia.