Nuorten sosiaalisen median käyttö tiedonhankinnassa
Simolin, Annina (2017)
Simolin, Annina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703062948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703062948
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Hämeen ammattikorkeakoulun strateginen viestintä, joka vastaa muun muassa opiskelijahankinnasta. HAMKilla on tällä hetkellä käytössään useita sosiaalisen median kanavia, ja työllä haluttiin selvittää mistä kanavista ja mitä tietoa nuoret erityisesti hakevat jatko-opintoja suunnitellessaan. Lisäksi haluttiin selvittää miten nuoret haluavat itse olla yhteydessä oppilaitoksiin hakuaikana. Teoriaosiossa on käsitelty nuorten mediakäyttäytymistä sekä useita sosiaalisen median kanavia.
Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena Studia-messuilla Helsingissä marraskuussa 2016. Kyselyssä oli annettu kaikkiin kysymyksiin valmiita vaihtoehtoja, mutta useimmissa oli mahdollisuus myös avoimeen vastaukseen. Koska kysely suoritettiin messutilanteessa, vastaajien kannalta oli helpompaa, että yleisimmät vastausvaihtoehdot oli annettu valmiiksi. Vastauksia kyselyyn saatiin 241 kappaletta, joka ei ole riittävä määrä siihen, että tuloksia voitaisiin yleistää kaikkia Suomen nuoria kattavaksi. Suuntaa antavia päätelmiä tuloksista voidaan kuitenkin tehdä.
Kyselyyn vastanneista nuorista yli puolet (55,4 %) ei pitänyt sosiaalisen median kanavia lainkaan tärkeinä hakiessaan tietoa koulutuksesta. Yli kolmasosa (34,2 %) vastaajista kuitenkin piti sosiaalisen median kanavia joko melko tärkeinä, tärkeinä tai erittäin tärkeinä. Tärkeimpinä kanavina nähtiin YouTube, Facebook, Instagram, WhatsApp, keskustelufoorumit ja blogit. Koulutukseen liittyvää tietoa nuoret etsivät eniten hakuprosessista, opiskeluympäristöstä ja siitä mitä koulusta valmistuneet tekevät. Ylivoimaisesti mieluisin yhteydenpitoväline oppilaitoksiin oli nuorten mielestä sähköposti (81,7 %), lisäksi puhelin (34 %) ja verkkosivujen chat (31,5 %) saivat paljon kannatusta.
Kyselystä saatiin selville ne asiat, jotka haluttiin toimeksiantajan näkökulmasta selvittää. HAMK toimii kyselyn tulosten perusteella oikeissa sosiaalisen median kanavissa. Verkkosivujen chatin toimivuutta HAMKin kannattaisi kokeilla mahdollisesti ainakin hakuaikoina.
Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena Studia-messuilla Helsingissä marraskuussa 2016. Kyselyssä oli annettu kaikkiin kysymyksiin valmiita vaihtoehtoja, mutta useimmissa oli mahdollisuus myös avoimeen vastaukseen. Koska kysely suoritettiin messutilanteessa, vastaajien kannalta oli helpompaa, että yleisimmät vastausvaihtoehdot oli annettu valmiiksi. Vastauksia kyselyyn saatiin 241 kappaletta, joka ei ole riittävä määrä siihen, että tuloksia voitaisiin yleistää kaikkia Suomen nuoria kattavaksi. Suuntaa antavia päätelmiä tuloksista voidaan kuitenkin tehdä.
Kyselyyn vastanneista nuorista yli puolet (55,4 %) ei pitänyt sosiaalisen median kanavia lainkaan tärkeinä hakiessaan tietoa koulutuksesta. Yli kolmasosa (34,2 %) vastaajista kuitenkin piti sosiaalisen median kanavia joko melko tärkeinä, tärkeinä tai erittäin tärkeinä. Tärkeimpinä kanavina nähtiin YouTube, Facebook, Instagram, WhatsApp, keskustelufoorumit ja blogit. Koulutukseen liittyvää tietoa nuoret etsivät eniten hakuprosessista, opiskeluympäristöstä ja siitä mitä koulusta valmistuneet tekevät. Ylivoimaisesti mieluisin yhteydenpitoväline oppilaitoksiin oli nuorten mielestä sähköposti (81,7 %), lisäksi puhelin (34 %) ja verkkosivujen chat (31,5 %) saivat paljon kannatusta.
Kyselystä saatiin selville ne asiat, jotka haluttiin toimeksiantajan näkökulmasta selvittää. HAMK toimii kyselyn tulosten perusteella oikeissa sosiaalisen median kanavissa. Verkkosivujen chatin toimivuutta HAMKin kannattaisi kokeilla mahdollisesti ainakin hakuaikoina.