Vuorovaikutus terveydenhuollon ammattilaisen ja asiakkaan välillä
Kiiski, Noora; Hietamies, Maiju (2017)
Lataukset:
Kiiski, Noora
Hietamies, Maiju
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702052003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702052003
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata infuusiopoliklinikan asiakasprosesseja asiakkaan ja terveydenhuollon ammattilaisen välisen vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää Eksoten asiakaslähtöisten hoito-ja toimintaprosessimallien kehittämisessä.
Aineisto kerättiin kyselykaavakkeiden, päiväkirjojen ja haastattelujen avulla. Haastattelut toteutettiin kyselykaavakkeista nousseiden teemojen pohjalta. Aineisto analysoitiin käyttäen temaattista analyysimenetelmää.
Tulokset osoittivat, että asiakkaat kokivat vuorovaikutuksen pääasiassa erittäin hyväksi. Hoitajien ystävällisyys ja ammattimaisuus nousivat tuloksista vahvasti esiin. Myös hoitajien välinen ilmapiiri välittyi heidän käytöksestään asiakkaille myönteisenä. Kehityskohteiksi nousivat asiakkaiden yksityisyyden puute, hoitajien vähäinen kiinnostus asiakkaiden voinnista sekä puutteellinen tiedottaminen asiakkaille.
Jatkotutkimuksen voisi tehdä Etelä-Karjalan keskussairaalan uudelle infuusiopoliklinikalle. Tutkimuksessa uusittaisiin nyt tehty tutkimus, mahdollisesti samojen asiakkaiden kanssa kuin nyt. Uudessa tutkimuksessa tulisi keskittyä siihen, että kyselykaavakkeen kaikkiin osa-alueisiin saataisiin tasapuolisemmin tutkimusai-neistoa.
Aineisto kerättiin kyselykaavakkeiden, päiväkirjojen ja haastattelujen avulla. Haastattelut toteutettiin kyselykaavakkeista nousseiden teemojen pohjalta. Aineisto analysoitiin käyttäen temaattista analyysimenetelmää.
Tulokset osoittivat, että asiakkaat kokivat vuorovaikutuksen pääasiassa erittäin hyväksi. Hoitajien ystävällisyys ja ammattimaisuus nousivat tuloksista vahvasti esiin. Myös hoitajien välinen ilmapiiri välittyi heidän käytöksestään asiakkaille myönteisenä. Kehityskohteiksi nousivat asiakkaiden yksityisyyden puute, hoitajien vähäinen kiinnostus asiakkaiden voinnista sekä puutteellinen tiedottaminen asiakkaille.
Jatkotutkimuksen voisi tehdä Etelä-Karjalan keskussairaalan uudelle infuusiopoliklinikalle. Tutkimuksessa uusittaisiin nyt tehty tutkimus, mahdollisesti samojen asiakkaiden kanssa kuin nyt. Uudessa tutkimuksessa tulisi keskittyä siihen, että kyselykaavakkeen kaikkiin osa-alueisiin saataisiin tasapuolisemmin tutkimusai-neistoa.