Vaikuttavuutta ja tuloksia hanketoiminnalla : case: TATU - tartu tutkintoon! -hanke : Savon koulutuskuntayhtymä
Pylkkönen, Marjukka (2017)
Pylkkönen, Marjukka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703073023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703073023
Tiivistelmä
Hankkeita toteutetaan lähes kaikissa organisaatioissa oman toiminnan kehittämiseksi sekä yksityisellä että julkisella sektorilla ja hankkeet voivat parhaimmillaan tukea strategisesti organisaatioiden kehittämistavoitteita. Hanketoiminta nähdään nykyään hyödyllisenä niin organisaatioiden kehittämisen kuin hankkeiden vaikuttavuuden näkökulmasta. Vaikuttavuuden arviointi on julkisten organisaatioiden lakisääteinen velvoite ja se kytkeytyy nykyisin kiinteästi sekä yhteiskuntapoliittiseen päätöksentekoon että toiminnan ohjaukseen ja kehittämiseen.
Savon koulutuskuntayhtymä tarjoaa toisen asteen koulutusta jäsenkunnilleen ja kehittää hanketoiminnalla omaa toimintaansa sekä toteuttaa työ- ja elinkeinoelämän kehittämis- ja palvelutehtävää. Kehittämishankkeet tukevat perustehtävän toteutumista sekä parantavat opetuksen laatua henkilöstön oman osaamisen ja asiantuntemuksen kehittämisen myötä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opetus- ja ohjaushenkilöstön kokemusten perusteella, kuinka omaa osaamista kehittämällä voidaan vaikuttaa oman työn ja organisaation tuloksiin sekä vaikuttavuuteen. Tutkimuksella pyrittiin myös selvittämään, miten opetus- ja ohjaushenkilöstön osaaminen kehittyi TATU-tartu tutkintoon! -hankkeen aikana ja miten hankkeen tavoitteet tukivat kuntayhtymän strategisia tavoitteita heidän työnsään. Lisäksi pyrkimyksenä oli tuottaa kehitysehdotuksia opetus- ja ohjaushenkilöstön oman työn ja osaamisen kehittämiseen sekä kuntayhtymän hanketoimintaan. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui osaamisen kehittämisen, vaikuttavuuden ja työssä oppimisen teoriatietoon.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimusmenetelmänä oli ryhmähaastattelu, jossa käytettiin teemakysymyksiä. Haastateltavat olivat toimeksiantajan opetus- ja ohjaustehtä-vissä työskenteleviä henkilöitä ja heidän esimiehiään. Aineistoanalyysissä käytettiin haastattelukysymysten pohjalta laadittua teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksena koottiin haastattelujen perusteella TATU-tartu tutkintoon! -hankkeessa toimineiden henkilöiden omakohtaisia kokemuksia oman osaamisen kehittymisestä ja sen vaikutuksista heidän omaan työhönsä ja organisaation toimintojen kehittämiseen. Tutkimus osoitti, että hankkeessa kehitettyjen tuotteiden ja toimintamallien avulla opetus- ja ohjaushenkilöt saivat konkreettisia välineitä arjen työhön. Lisäksi he oppivat ymmärtämään suunnitelmallisuuden ja kehittämistyön tärkeyttä sekä hyödyntämään tiimityöskentelyä. He oppivat myös ymmärtämään suurempia kokonaisuuksia työyhteisössään.
Vaikuttavuuden mittaaminen ja todentaminen ovat haasteellisia. Tässä tutkimuksessa hankkeen vaikuttavuus tuli esille tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden henkilökohtaisen osaamisen lisääntymisenä sekä oman ja tiimityön kehittymisenä. Tuloksena koottiin kehittämisehdotuksia toimintojen parantamiseksi.
Savon koulutuskuntayhtymä tarjoaa toisen asteen koulutusta jäsenkunnilleen ja kehittää hanketoiminnalla omaa toimintaansa sekä toteuttaa työ- ja elinkeinoelämän kehittämis- ja palvelutehtävää. Kehittämishankkeet tukevat perustehtävän toteutumista sekä parantavat opetuksen laatua henkilöstön oman osaamisen ja asiantuntemuksen kehittämisen myötä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opetus- ja ohjaushenkilöstön kokemusten perusteella, kuinka omaa osaamista kehittämällä voidaan vaikuttaa oman työn ja organisaation tuloksiin sekä vaikuttavuuteen. Tutkimuksella pyrittiin myös selvittämään, miten opetus- ja ohjaushenkilöstön osaaminen kehittyi TATU-tartu tutkintoon! -hankkeen aikana ja miten hankkeen tavoitteet tukivat kuntayhtymän strategisia tavoitteita heidän työnsään. Lisäksi pyrkimyksenä oli tuottaa kehitysehdotuksia opetus- ja ohjaushenkilöstön oman työn ja osaamisen kehittämiseen sekä kuntayhtymän hanketoimintaan. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui osaamisen kehittämisen, vaikuttavuuden ja työssä oppimisen teoriatietoon.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimusmenetelmänä oli ryhmähaastattelu, jossa käytettiin teemakysymyksiä. Haastateltavat olivat toimeksiantajan opetus- ja ohjaustehtä-vissä työskenteleviä henkilöitä ja heidän esimiehiään. Aineistoanalyysissä käytettiin haastattelukysymysten pohjalta laadittua teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksena koottiin haastattelujen perusteella TATU-tartu tutkintoon! -hankkeessa toimineiden henkilöiden omakohtaisia kokemuksia oman osaamisen kehittymisestä ja sen vaikutuksista heidän omaan työhönsä ja organisaation toimintojen kehittämiseen. Tutkimus osoitti, että hankkeessa kehitettyjen tuotteiden ja toimintamallien avulla opetus- ja ohjaushenkilöt saivat konkreettisia välineitä arjen työhön. Lisäksi he oppivat ymmärtämään suunnitelmallisuuden ja kehittämistyön tärkeyttä sekä hyödyntämään tiimityöskentelyä. He oppivat myös ymmärtämään suurempia kokonaisuuksia työyhteisössään.
Vaikuttavuuden mittaaminen ja todentaminen ovat haasteellisia. Tässä tutkimuksessa hankkeen vaikuttavuus tuli esille tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden henkilökohtaisen osaamisen lisääntymisenä sekä oman ja tiimityön kehittymisenä. Tuloksena koottiin kehittämisehdotuksia toimintojen parantamiseksi.