Hyvä perehdytys palveluohjaukseen : Saarikan palveluohjaus
Karstinen, Orvokki; Hartikainen, Kirsi (2017)
Karstinen, Orvokki
Hartikainen, Kirsi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702192512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702192512
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee perehdytystä ja palveluohjausta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja palveluohjaajien haastattelun avulla saada tietoa, millainen on hyvä perehdytys uusille palveluohjaajille. Tarkoituksena oli kehittää palveluoh-jauksen perehdytysprosessia sekä tuottaa Perusturvaliikelaitos Saarikan palveluohjaukseen perehdytysopas.
Kirjallisuuskatsauksen aineistoa haettiin Medic-ja Melinda-tietokannoista. Haut rajattiin vuosiin 2000-2016. Lopullinen aineisto muodostui kymmenestä artikkelista. Toisena tie-donkeruumenetelmänä toteutimme teemahaastattelun kahdeksalle palveluohjaajalle. Vastaamisprosentti oli 75%. Molemmilla menetelmillä hankittu aineisto analysoitiin teoria-ohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan uuden työntekijän perehdyttäminen on erittäin tärkeää. Palveluohjaajat kokivat perehdyttämisen positiiviseksi asiaksi. Kirjallisuuskatsauksen sekä palveluohjauk-sen haastattelun tuloksena hyvää työhön perehdyttämistä pidettiin tärkeänä. Palveluoh-jaajat kokivat erityisen haasteelliseksi suuren tietomäärän sisäistämisen. Perehdytykseen tarvitaan ehdottomasti perehdytysopasta. Esimiesten antama tuki sekä resurssit perehdy-tysprosessille ovat olennainen osa onnistuneelle perehdyttämiselle. Tuloksien mukaan hy-vässä perehdytyksessä on tärkeää oppia tunnistamaan koko organisaatio ja oma työ koko-naisvaltaisesti. Palveluohjaajat toivovat,että uudella työntekijällä on kokonaisvaltainen or-ganisaation tuntemus sekä oman tulevan työn tuntemus perehdytyksen jälkeen.
Kirjallisuuskatsauksen aineistoa haettiin Medic-ja Melinda-tietokannoista. Haut rajattiin vuosiin 2000-2016. Lopullinen aineisto muodostui kymmenestä artikkelista. Toisena tie-donkeruumenetelmänä toteutimme teemahaastattelun kahdeksalle palveluohjaajalle. Vastaamisprosentti oli 75%. Molemmilla menetelmillä hankittu aineisto analysoitiin teoria-ohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan uuden työntekijän perehdyttäminen on erittäin tärkeää. Palveluohjaajat kokivat perehdyttämisen positiiviseksi asiaksi. Kirjallisuuskatsauksen sekä palveluohjauk-sen haastattelun tuloksena hyvää työhön perehdyttämistä pidettiin tärkeänä. Palveluoh-jaajat kokivat erityisen haasteelliseksi suuren tietomäärän sisäistämisen. Perehdytykseen tarvitaan ehdottomasti perehdytysopasta. Esimiesten antama tuki sekä resurssit perehdy-tysprosessille ovat olennainen osa onnistuneelle perehdyttämiselle. Tuloksien mukaan hy-vässä perehdytyksessä on tärkeää oppia tunnistamaan koko organisaatio ja oma työ koko-naisvaltaisesti. Palveluohjaajat toivovat,että uudella työntekijällä on kokonaisvaltainen or-ganisaation tuntemus sekä oman tulevan työn tuntemus perehdytyksen jälkeen.