Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma osaamisperusteisessa maatalousalan perustutkinnossa
Säteri, Salla (2017)
Säteri, Salla
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703133181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703133181
Tiivistelmä
Ammatillinen perusopetus on isojen muutosten kourissa. Ammatillinen reformi kolkuttelee ovia ja osaamisperusteisuus on tullut näkyväksi osaksi lainsäädäntöä ja siten koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten arkea. Osaamisperusteisuus vaatii uudenlaisen ajattelutavan hyväksymistä sekä ymmärrystä siitä, millainen työkalu henkilökohtainen opiskelusuunnitelma on. Työn tavoitteena on ollut laadukkaan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laadinnan varmistaminen digitaalisessa ympäristössä 1.8.2015 voimaan tulleen ammatillisen perustutkinnon perusteiden mukaisesti Hämeen Ammatti-instituutin Mustialan yksikössä. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelemalla eri koulutuksen järjestäjien edustajia.
Tärkeimpänä tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laadinnassa luutuneet käsitykset ovat suurempi este kuin olemassa olevat mahdollisuudet. Ylimmästä johdosta alkaen on oltava selvillä mitä henkilökohtainen opiskelusuunnitelma tarkoittaa ja mitä se vaatii sekä organisaatiolta että opiskelijalta. Tutkimuksen mukaan opiskelija tulee saada opintojensa ja niiden suunnittelun keskiöön, objektista subjektiksi. Opettajalta henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman hyvä ja laadukas hallinta vaatii perehtyneisyyttä, hyviä ohjaustaitoja sekä tahtotilaa tehdä työtä opiskelijan parhaaksi. Digitaalinen henkilökohtainen opiskelusuunnitelma on murrosvaiheessa ja sen kehitystyössä tulee olla aktiivisesti mukana.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että henkilökohtainen opiskelusuunnitelma on laaja kokonaisuus, jonka käyttämiseksi tulee olla laadukkaat, ajantasaiset välineet sekä riittävä ammattitaito.
Tärkeimpänä tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laadinnassa luutuneet käsitykset ovat suurempi este kuin olemassa olevat mahdollisuudet. Ylimmästä johdosta alkaen on oltava selvillä mitä henkilökohtainen opiskelusuunnitelma tarkoittaa ja mitä se vaatii sekä organisaatiolta että opiskelijalta. Tutkimuksen mukaan opiskelija tulee saada opintojensa ja niiden suunnittelun keskiöön, objektista subjektiksi. Opettajalta henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman hyvä ja laadukas hallinta vaatii perehtyneisyyttä, hyviä ohjaustaitoja sekä tahtotilaa tehdä työtä opiskelijan parhaaksi. Digitaalinen henkilökohtainen opiskelusuunnitelma on murrosvaiheessa ja sen kehitystyössä tulee olla aktiivisesti mukana.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että henkilökohtainen opiskelusuunnitelma on laaja kokonaisuus, jonka käyttämiseksi tulee olla laadukkaat, ajantasaiset välineet sekä riittävä ammattitaito.