Hankintaprosessin nykytila
Tiilikka, Toni; Pihlaja, Perttu (2016)
Tiilikka, Toni
Pihlaja, Perttu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702232632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702232632
Tiivistelmä
Telkänhoiva Oy on palveluasumisen ja kotihoidon piirissä toimiva yhtiö, joka tarjoaa asumis- ja kotihoitopalveluja ensisijaisesti vanhuksille. Palveluasuminen tarjoaa ympärivuorokautisen asumispalvelun lisäksi senioriasumista sekä lyhytaikaista asumista.
Telkänhoivalla koettiin tarpeelliseksi etsiä ongelmat heidän hankintaprosessinsa nykytilasta, jossa oli heidän mielestään kehitettävää. Heillä on ollut ongelmia hankintaprosessin kulussa ja siinä, millainen olisi tehokkaampi hankintaprosessi. Nykyisessä hankintaprosessissa löytyy paljon vaarallisia työyhdistelmiä ja hankkimisesta puuttuu järjestelmällisyys, jonka vuoksi hankkiminen ei ole niin tehokasta, kuin se voisi olla. Tarkoituksena oli selvittää, millainen on hankintaprosessin nykytila ja ehdottaa parannuskohteita, joiden avulla hankintaprosessi toimisi paremmin.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Nykytilan selvittämiseen käytettiin teemahaastatteluja, joita pidimme yrityksen hankinnoista vastaaville henkilöille. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin selvittääksemme hankintaprosessin nykytila sekä ongelmat. Tietopohjana käytettiin myös alan kirjallisuutta sekä aikaisempia tutkimuksia. Analysoinnin perusteella saatiin selville, millainen hankintaprosessin nykytila on sekä mitkä ovat suurimmat ongelmakohdat. Tilaukselliset hankinnat toteutettiin saman kaavan mukaan yhden järjestelmän kautta, mutta tilauksettomissa hankinnoissa ei ole minkäänlaista hankintaohjetta, joten kukin hankintoja tekevä henkilö toimii omien tapojensa mukaisesti, minkä vuoksi hankkiminen ei ole järjestelmällistä.
Ongelmien ratkaisemiseksi esitimme toimeksiantajallemme muutamia kehitysehdotuksia, joita he voisivat ottaa käyttöönsä. Suosittelimme muun muassa hankintaohjeen laatimista, joka takaisi tehokkaamman ja järjestelmällisemmän tavan hankintoihin. Kehitysehdotuksiemme avulla toimeksiantajamme olisi mahdollisuus kehittää hankintaprosessiaan kustannustehokkaasti ilman, että joutuisi tekemään suuria muutoksia toimintatavoissaan.
Telkänhoivalla koettiin tarpeelliseksi etsiä ongelmat heidän hankintaprosessinsa nykytilasta, jossa oli heidän mielestään kehitettävää. Heillä on ollut ongelmia hankintaprosessin kulussa ja siinä, millainen olisi tehokkaampi hankintaprosessi. Nykyisessä hankintaprosessissa löytyy paljon vaarallisia työyhdistelmiä ja hankkimisesta puuttuu järjestelmällisyys, jonka vuoksi hankkiminen ei ole niin tehokasta, kuin se voisi olla. Tarkoituksena oli selvittää, millainen on hankintaprosessin nykytila ja ehdottaa parannuskohteita, joiden avulla hankintaprosessi toimisi paremmin.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Nykytilan selvittämiseen käytettiin teemahaastatteluja, joita pidimme yrityksen hankinnoista vastaaville henkilöille. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin selvittääksemme hankintaprosessin nykytila sekä ongelmat. Tietopohjana käytettiin myös alan kirjallisuutta sekä aikaisempia tutkimuksia. Analysoinnin perusteella saatiin selville, millainen hankintaprosessin nykytila on sekä mitkä ovat suurimmat ongelmakohdat. Tilaukselliset hankinnat toteutettiin saman kaavan mukaan yhden järjestelmän kautta, mutta tilauksettomissa hankinnoissa ei ole minkäänlaista hankintaohjetta, joten kukin hankintoja tekevä henkilö toimii omien tapojensa mukaisesti, minkä vuoksi hankkiminen ei ole järjestelmällistä.
Ongelmien ratkaisemiseksi esitimme toimeksiantajallemme muutamia kehitysehdotuksia, joita he voisivat ottaa käyttöönsä. Suosittelimme muun muassa hankintaohjeen laatimista, joka takaisi tehokkaamman ja järjestelmällisemmän tavan hankintoihin. Kehitysehdotuksiemme avulla toimeksiantajamme olisi mahdollisuus kehittää hankintaprosessiaan kustannustehokkaasti ilman, että joutuisi tekemään suuria muutoksia toimintatavoissaan.