Prototyypin hinnoittelu kustannuslaskennan keinoin
Vartiainen, Salla-Maria (2017)
Vartiainen, Salla-Maria
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703163352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703163352
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä lasketaan Yritys X:n tuotteelle hinta kustannuslaskennan keinoin. Tutkimuksessa tuotteen hinnoittelun laskentaan käytetään katetuottolaskennan kaavaa. Jotta katetuottolaskennan kaava voidaan käyttää, tulee tutkimuksessa selvittää tuotteelle materiaalikustannukset eli muuttuvat kustannukset. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää tuotteelle hinta.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän metodeista käytettiin teemahaastattelua sekä hyödynnettiin kirjallista materiaalia laskelmien pohjana. Tutkimuksen pohjana käytettiin kustannusperusteista hinnoittelua sekä keskityttiin liiketoiminnan kannattavuuden parantamisen hinnoittelun, kustannuslaskennan ja muotoilun keinoin.
Tutkimuksessa kartoitettiin yrityksen kustannustietoutta ja kustannusjakaumaa ja tämän pohjalta tutkimusta toteutettiin eri laskentamenetelmiä käyttäen. Kustannusjakauman pohjalta valittiin tuotteen laskennalle sopiva kustannuslaskennan menetelmä. Haastattelut eivät tuottaneet tarpeeksi kustannustietoa, tämän takia tutkimuksessa tuotteen materiaalikustannukset selvitettiin eri internetsivustojen kautta. Näin saatiin tuotteen muuttuvat kustannukset selvitettyä ja muodostettua tarvikeluettelo, johon on lueteltu tuotteen osat ja niiden hinnat.
Tutkimuksessa tuotteelle saatiin laskettua
katetuottohinnoittelun kaavaa käyttäen veroton myyntihinta. Hinnoiteltu tuote on prototyyppivaiheessa, eikä sitä ole vielä lanseerattu, joten mahdollisesti kustannukset muuttuvat, minkä myötä myös tuotteen hinta saattaa muuttua. Tutkimuksen tuloksena ja johtopäätöksissä saatiin selville kustan-nustietouden ja liiketoimintastrategian merkitys hinnoittelulle ja yritykselle sekä yrityksen kannattavuudelle.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän metodeista käytettiin teemahaastattelua sekä hyödynnettiin kirjallista materiaalia laskelmien pohjana. Tutkimuksen pohjana käytettiin kustannusperusteista hinnoittelua sekä keskityttiin liiketoiminnan kannattavuuden parantamisen hinnoittelun, kustannuslaskennan ja muotoilun keinoin.
Tutkimuksessa kartoitettiin yrityksen kustannustietoutta ja kustannusjakaumaa ja tämän pohjalta tutkimusta toteutettiin eri laskentamenetelmiä käyttäen. Kustannusjakauman pohjalta valittiin tuotteen laskennalle sopiva kustannuslaskennan menetelmä. Haastattelut eivät tuottaneet tarpeeksi kustannustietoa, tämän takia tutkimuksessa tuotteen materiaalikustannukset selvitettiin eri internetsivustojen kautta. Näin saatiin tuotteen muuttuvat kustannukset selvitettyä ja muodostettua tarvikeluettelo, johon on lueteltu tuotteen osat ja niiden hinnat.
Tutkimuksessa tuotteelle saatiin laskettua
katetuottohinnoittelun kaavaa käyttäen veroton myyntihinta. Hinnoiteltu tuote on prototyyppivaiheessa, eikä sitä ole vielä lanseerattu, joten mahdollisesti kustannukset muuttuvat, minkä myötä myös tuotteen hinta saattaa muuttua. Tutkimuksen tuloksena ja johtopäätöksissä saatiin selville kustan-nustietouden ja liiketoimintastrategian merkitys hinnoittelulle ja yritykselle sekä yrityksen kannattavuudelle.