Hyvinvointiteknologiayritysten ja julkisen sektorin yhteiskehittämiseen sekä hankintaan liittyvät haasteet
Kokko, Jaana (2017)
Kokko, Jaana
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703173407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703173407
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyspalveluja tarvitaan entistä enemmän väestön ikääntyessä. Palvelujen saatavuuden turvaamiseksi tulee lisätä kuntien tuottavuutta. Hyvinvointiteknologia on yksi keino tuottavuuden lisäämiseen ja sen käyttö yleistyykin julkisella sektorilla. Myös yritykset tunnistavat alan trendit ja ovat kiinnostuneita kehittämään tuotteitaan sosiaali- ja terveysalan tarpeisiin.
Jotta yritykset ymmärtäisivät sosiaali- ja terveysalan ja käyttäjien tarpeet, julkisen sektorin ja yritysten yhteiskehittäminen on tarpeellista. Julkinen sektori puolestaan voi kehittää palveluprosessejaan tehokkaammiksi ja laadukkaammiksi ymmärtäessään teknologian mahdollisuudet. Yhteiskehittäminen on kuitenkin haasteellista. Osapuolet eivät välttämättä tiedosta tulevia haasteita yhteiskehittämistä suunniteltaessa ja toteutettaessa.
Tässä työssä selvitetään mitä haasteita yhteiskehittämiselle on olemassa. Haasteita tuodaan esille molempien osapuolten näkökulmasta. Haasteita nousi esiin selvitystyöstä sekä teemahaastatteluista. Työhön haastateltiin alan parissa toimivia henkilöitä yksilöhaastatteluna aiheeseen liittyvistä teemoista keskustellen.
Haasteita tunnistettiin koko prosessiin liittyen aina tarvekartoituksesta yhdessä kehitetyn tuotteen hankintaan. Haasteita aiheuttaa mm. tiedon puute, kehittämiskumppaneiden kohtaaminen ja valinta, kustannusten jakautuminen sekä prosessin aikatauluttaminen ja ajan käyttö. Myös hankintalaki nähtiin haasteita luovaksi. Vaikka hankintalain tarkoitus on, että julkinen sektori kohtelee yrityksiä tasapuolisesti sekä syrjimättömästi, sen todettiin vaikeuttavan yhteiskehittämistä ja kehitetyn tuotoksen hankintaa.
Jotta yritykset ymmärtäisivät sosiaali- ja terveysalan ja käyttäjien tarpeet, julkisen sektorin ja yritysten yhteiskehittäminen on tarpeellista. Julkinen sektori puolestaan voi kehittää palveluprosessejaan tehokkaammiksi ja laadukkaammiksi ymmärtäessään teknologian mahdollisuudet. Yhteiskehittäminen on kuitenkin haasteellista. Osapuolet eivät välttämättä tiedosta tulevia haasteita yhteiskehittämistä suunniteltaessa ja toteutettaessa.
Tässä työssä selvitetään mitä haasteita yhteiskehittämiselle on olemassa. Haasteita tuodaan esille molempien osapuolten näkökulmasta. Haasteita nousi esiin selvitystyöstä sekä teemahaastatteluista. Työhön haastateltiin alan parissa toimivia henkilöitä yksilöhaastatteluna aiheeseen liittyvistä teemoista keskustellen.
Haasteita tunnistettiin koko prosessiin liittyen aina tarvekartoituksesta yhdessä kehitetyn tuotteen hankintaan. Haasteita aiheuttaa mm. tiedon puute, kehittämiskumppaneiden kohtaaminen ja valinta, kustannusten jakautuminen sekä prosessin aikatauluttaminen ja ajan käyttö. Myös hankintalaki nähtiin haasteita luovaksi. Vaikka hankintalain tarkoitus on, että julkinen sektori kohtelee yrityksiä tasapuolisesti sekä syrjimättömästi, sen todettiin vaikeuttavan yhteiskehittämistä ja kehitetyn tuotoksen hankintaa.