Asiakastyytyväisyyskysely Smart Products Oy:n verkkokaupan asiakkaille
Suvanto, Lauri; Valli, Lasse (2017)
Suvanto, Lauri
Valli, Lasse
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703173444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703173444
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on toteutettu asiakaskysely toimeksiantona golftarvikkeiden vähittäiskauppaa tekevälle Smart Products Oy:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten toimeksiantajan vuonna 2016 uusimaa verkkokauppaa voitaisiin kehittää. Opinnäytetyö on aloitettu marraskuussa 2016 ja palautettu vuoden 2017 maaliskuussa.
Golf on perinteikäs vapaa-ajanharrastus, joka juontaa juurensa aina 1400-luvun Skotlantiin saakka. Golfissa pelaaja pyrkii lyömään pallon reikään mahdollisimman pienellä lyöntimäärällä. Tavanomainen golfkenttä sisältää 18 väylää. Suomen ensimmäinen golfseura Helsingin Golfklubi perustettiin vuonna 1932.
Smart Products Oy on vuonna 2008 perustettu golfvälineiden ja -tarvikkeiden jälleenmyyjä Helsingin Roihupellossa. Liike aloitti toimintansa verkkokauppana ja on sittemmin avannut myös kivijalkaliikkeen. Smart Products Oy:n kilpailijoiksi voidaan lukea pääkaupunkiseudun golfliikkeet, kuten Golf Balance ja Golf Center, mutta yhdelläkään ei ole golfin erikoisliikettä Helsingissä.
Verkkokauppa on jatkuvasti kasvava kaupankäynninmuoto ja vuosi vuodelta yhä suurempi osa kuluttajien arkea. Hyvän verkkokaupan ominaisuuksia ovat helppokäyttöisyys ja luotettavuus. Haasteita voidaan puolestaan kohdata juridiikkaan tai logistiikkaan liittyen, esimerkiksi tuotteiden palauttaminen saattaa tuottaa paljon lisäkuluja yrittäjille.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka tarkoituksena on yleistää. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa tutkimustuloksia analysoidaan numeerisesti. Tämä asiakaskysely toteutettiin kyselytutkimuksena Webpropol-kyselyohjelmaa käyttäen. Kysely lähetettiin Smart Products Oy:n postituslistalla oleville asiakkaille uutiskirjeen mukana 4.12.2016 ja kyselystä laitettiin linkki yrityksen verkkosivuille 5.12.2016. Kysely oli auki 29.12.2016 asti.
Kysely sai 246 vastausta ja vastauksista selviää, että asiakkaat ovat keskimääräistä suomalaisten golfaajien ikärakennetta vanhempia. Tuloksista selviää myös, että asiakkaat ovat tyytyväisiä verkkokaupan toimitusaikoihin mutta valikoiman kattavuus koetaan kehityskohteeksi.
Toimenpide-ehdotuksina esitetään sosiaalisen median kanavien yritystilien käyttöönotto, tuotevalikoiman laajentaminen muun muassa Nike, Ecco ja Daily Sports brändeillä sekä maksuprosessin helpottaminen selkeämmän ohjeistuksen avulla.
Golf on perinteikäs vapaa-ajanharrastus, joka juontaa juurensa aina 1400-luvun Skotlantiin saakka. Golfissa pelaaja pyrkii lyömään pallon reikään mahdollisimman pienellä lyöntimäärällä. Tavanomainen golfkenttä sisältää 18 väylää. Suomen ensimmäinen golfseura Helsingin Golfklubi perustettiin vuonna 1932.
Smart Products Oy on vuonna 2008 perustettu golfvälineiden ja -tarvikkeiden jälleenmyyjä Helsingin Roihupellossa. Liike aloitti toimintansa verkkokauppana ja on sittemmin avannut myös kivijalkaliikkeen. Smart Products Oy:n kilpailijoiksi voidaan lukea pääkaupunkiseudun golfliikkeet, kuten Golf Balance ja Golf Center, mutta yhdelläkään ei ole golfin erikoisliikettä Helsingissä.
Verkkokauppa on jatkuvasti kasvava kaupankäynninmuoto ja vuosi vuodelta yhä suurempi osa kuluttajien arkea. Hyvän verkkokaupan ominaisuuksia ovat helppokäyttöisyys ja luotettavuus. Haasteita voidaan puolestaan kohdata juridiikkaan tai logistiikkaan liittyen, esimerkiksi tuotteiden palauttaminen saattaa tuottaa paljon lisäkuluja yrittäjille.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka tarkoituksena on yleistää. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa tutkimustuloksia analysoidaan numeerisesti. Tämä asiakaskysely toteutettiin kyselytutkimuksena Webpropol-kyselyohjelmaa käyttäen. Kysely lähetettiin Smart Products Oy:n postituslistalla oleville asiakkaille uutiskirjeen mukana 4.12.2016 ja kyselystä laitettiin linkki yrityksen verkkosivuille 5.12.2016. Kysely oli auki 29.12.2016 asti.
Kysely sai 246 vastausta ja vastauksista selviää, että asiakkaat ovat keskimääräistä suomalaisten golfaajien ikärakennetta vanhempia. Tuloksista selviää myös, että asiakkaat ovat tyytyväisiä verkkokaupan toimitusaikoihin mutta valikoiman kattavuus koetaan kehityskohteeksi.
Toimenpide-ehdotuksina esitetään sosiaalisen median kanavien yritystilien käyttöönotto, tuotevalikoiman laajentaminen muun muassa Nike, Ecco ja Daily Sports brändeillä sekä maksuprosessin helpottaminen selkeämmän ohjeistuksen avulla.