Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma : Case NäppäräNäppi
Komulainen, Pia (2017)
Komulainen, Pia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203466
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä laadittiin digitaalisen markkinoinnin suunnitelma NäppäräNäpille, joka on askartelun erikoisliike Iisalmessa. Digitaalinen markkinointi on muuttanut yritysten markkinointitoimenpiteitä ja se tarjoaa perinteisiä markkinoinnin kanavia edullisempia vaihtoehtoja. Digitaaliset kanavat kuten sosiaalinen media, verkkosivut ja blogi ovat tehokkaita ja moderneja työkaluja NäppäräNäpin markkinoinille.
Työn tavoitteena oli selvittää, digitaalinen markkinointi on, mitä osa-alueita siihen kuuluu ja miten markkinointia suunnitellaan yrityksissä. Toiminnallisen osuuden tavoitteena oli laatia NäppäräNäpille selkeä ohjeistus ja suunnitelma digitaaliseen markkinointiin. Suunnitelman tavoitteena oli kasvattaa toimeksiantajan näkyvyyttä verkossa ja sosiaalisessa mediassa ja kasvattaa välillisesti myös myyntiä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustuttiin digitaalisen markkinoinnin käsitteeseen, digitaalisen markkinoinnin eri kanaviin ja niiden käyttötapoihin sekä digitaaliseen brändiin. Työ on rajattu käsittelmään internetmarkkinointia ja mobiilimarkkinointia. Teoriassa tutkittiin myös tavoitteellista markkinoinnin suunnittelua. Toimeksiantaja voi hyödyntää myös teoriaosuutta markkinointia toteuttaessaan.
Teoria-aineiston lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin benchmarking-menetelmällä toimialan kilpailijoiden digitaalista markkinointia. Kerätystä tiedosta laadittiin swot-analyysi, jonka avulla nähtiin mitkä kilpailevat yritykset digitaalisen markkinoinnin keinot ovat olleet toimivia askartelun toimialalla. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmänä käytettyä teemahaastattelua NäppäräNäpin yrittäjän haastattelemiseen. Teemahaastattelu oli tässä työssä toimivin tapa kerätä tietoa toimeksiantajasta, sillä työssä haluttiin huomioida yrittäjän toiveet markkinoinnin suunnitelmaan. Haastattelulla selvitettiin yrityksen markkinoinnin nykytila sekä millaiset valmiudet toimeksiantajalla on digitaaliseen markkinointiin. Lisäksi kysyttiin toiveista valittavien digitaalisten markkinointikanavien suhteen.
NäppäräNäpille laaditussa suunnitelmassa käytiin läpi digitaalisen markkinoinnin tavoitteet ja analysoitiin yrityksen kohderyhmiä ja miten nämä pitäisi huomioida markkinoinnissa. Suunnitelma antaa yrityksille ehdotuksia erilaisista suunnittelun työkaluista budjetointiin ja aikataulukseen. Tämän lisäksi suunnitelmaan on listattu ehdotukseni NäppäräNäpille sopivista digitaalisen markkinoinnin kanavista ja ohjeistukset, miten niitä tulisi käyttää.
Työn tavoitteena oli selvittää, digitaalinen markkinointi on, mitä osa-alueita siihen kuuluu ja miten markkinointia suunnitellaan yrityksissä. Toiminnallisen osuuden tavoitteena oli laatia NäppäräNäpille selkeä ohjeistus ja suunnitelma digitaaliseen markkinointiin. Suunnitelman tavoitteena oli kasvattaa toimeksiantajan näkyvyyttä verkossa ja sosiaalisessa mediassa ja kasvattaa välillisesti myös myyntiä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustuttiin digitaalisen markkinoinnin käsitteeseen, digitaalisen markkinoinnin eri kanaviin ja niiden käyttötapoihin sekä digitaaliseen brändiin. Työ on rajattu käsittelmään internetmarkkinointia ja mobiilimarkkinointia. Teoriassa tutkittiin myös tavoitteellista markkinoinnin suunnittelua. Toimeksiantaja voi hyödyntää myös teoriaosuutta markkinointia toteuttaessaan.
Teoria-aineiston lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin benchmarking-menetelmällä toimialan kilpailijoiden digitaalista markkinointia. Kerätystä tiedosta laadittiin swot-analyysi, jonka avulla nähtiin mitkä kilpailevat yritykset digitaalisen markkinoinnin keinot ovat olleet toimivia askartelun toimialalla. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmänä käytettyä teemahaastattelua NäppäräNäpin yrittäjän haastattelemiseen. Teemahaastattelu oli tässä työssä toimivin tapa kerätä tietoa toimeksiantajasta, sillä työssä haluttiin huomioida yrittäjän toiveet markkinoinnin suunnitelmaan. Haastattelulla selvitettiin yrityksen markkinoinnin nykytila sekä millaiset valmiudet toimeksiantajalla on digitaaliseen markkinointiin. Lisäksi kysyttiin toiveista valittavien digitaalisten markkinointikanavien suhteen.
NäppäräNäpille laaditussa suunnitelmassa käytiin läpi digitaalisen markkinoinnin tavoitteet ja analysoitiin yrityksen kohderyhmiä ja miten nämä pitäisi huomioida markkinoinnissa. Suunnitelma antaa yrityksille ehdotuksia erilaisista suunnittelun työkaluista budjetointiin ja aikataulukseen. Tämän lisäksi suunnitelmaan on listattu ehdotukseni NäppäräNäpille sopivista digitaalisen markkinoinnin kanavista ja ohjeistukset, miten niitä tulisi käyttää.