Sairaanhoitajaopiskelijan päätöksentaitojen kehittyminen moduuliharjoittelussa
Karhulahti, Henrika; Tiitinen, Satu (2017)
Karhulahti, Henrika
Tiitinen, Satu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203469
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Karhulahti, Henrika & Tiitinen, Satu. Sairaanhoitajaopiskelijan päätöksentekotaitojen kehittyminen moduuliharjoittelussa. Helsinki, kevät 2017, 44 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma. Terveydenhoitaja(AMK)/Sairaanhoitaja(AMK)
Sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisellä harjoittelulla on tärkeä merkitys sairaanhoitajan ammattiin kasvamisessa sekä sairaanhoitajan tietojen ja taitojen oppimisessa.
Harjoittelumallien kehittäminen on merkityksellistä sekä opiskelijan oppimisen, että ohjaajien toiminnan tehostamisen kannalta. Moduuliharjoittelulla tarkoitetaan harjoittelua, jossa useampi opiskelija työskentelee samaan aikaan ohjaajan valvonnassa. Moduuliharjoittelussa opiskelijat saavat enemmän vastuuta hoitotyön toimintojen totuttamisessa kuin harjoittelumallissa, jossa opiskelijat työskentelevät yhdessä ohjaajan kanssa. Moduuliharjoittelun tavoitteena on opiskelijoiden tiimissä toimimisen kehittäminen, itsenäiseen työskentelyyn kannustaminen ja potilaiden kokonaisvaltaisen hoidon oppiminen ohjatussa ja turvallisessa oppimisympäristössä.
Opinnäytetyö koostuu kirjoittamastamme artikkelista sekä opinnäytetyön raporttiosasta. Raporttiosassa kuvataan moduuliharjoitteluun liittyviä keskeisiä käsitteitä. Artikkelissa tarkastellaan opiskelijan oppimisen lisäksi myös ohjaajien näkökulmaa, vaikka pääpaino onkin opiskelijan kokemuksissa yhteistyötaitojen oppimisessa sekä harjoittelussa opitun päätöksentekotaidon kehittymisen kuvaamisessa. Artikkelimme perustui harjoittelussa tehtyihin päiväkirja merkintöihimme syksyllä 2015. Artikkeli julkaistiin Sairaanhoitaja- lehdessä tammikuussa 2017, ja sen tavoitteena oli moduuliharjoittelun tunnettavuuden lisääminen.
Sairaanhoitaja-lehteä lukee noin 77 000 lukijaa, joten artikkeli ammattilehdessä on hyvä kanava uusien asioiden tiedottamiseen. Artikkelimme tarkoituksena oli lisätä terveysalan työntekijöiden ja opiskelijoiden tietämystä moduuliharjoittelusta. Kuvasimme artikkelissa hyötyjä, joita opiskelijat saavat moduuliharjoittelusta. Kun vertaa harjoitteluun, jossa opiskelija työskentelee ohjaajan kanssa, moduuliharjoittelussa opiskelija oppii syvällisemmin päätöksentekotaitoa, ottamaan vastuuta työstään sekä reflektoimaan ja ajattelemaan kriittisesti. Lisäksi opiskelija oppii työskentelemään tiimissä, perustelemaan asioita ja jakamaan omaa osaamista muille tiimin jäsenille. Opimme tämän opinnäytetyöprosessin aikana myös artikkelin kirjoittamiseen liittyviä asioita, joita voimme hyödyntää työskennellessämme terveydenhuoltoalalla.
Karhulahti, Henrika & Tiitinen, Satu. Sairaanhoitajaopiskelijan päätöksentekotaitojen kehittyminen moduuliharjoittelussa. Helsinki, kevät 2017, 44 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma. Terveydenhoitaja(AMK)/Sairaanhoitaja(AMK)
Sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisellä harjoittelulla on tärkeä merkitys sairaanhoitajan ammattiin kasvamisessa sekä sairaanhoitajan tietojen ja taitojen oppimisessa.
Harjoittelumallien kehittäminen on merkityksellistä sekä opiskelijan oppimisen, että ohjaajien toiminnan tehostamisen kannalta. Moduuliharjoittelulla tarkoitetaan harjoittelua, jossa useampi opiskelija työskentelee samaan aikaan ohjaajan valvonnassa. Moduuliharjoittelussa opiskelijat saavat enemmän vastuuta hoitotyön toimintojen totuttamisessa kuin harjoittelumallissa, jossa opiskelijat työskentelevät yhdessä ohjaajan kanssa. Moduuliharjoittelun tavoitteena on opiskelijoiden tiimissä toimimisen kehittäminen, itsenäiseen työskentelyyn kannustaminen ja potilaiden kokonaisvaltaisen hoidon oppiminen ohjatussa ja turvallisessa oppimisympäristössä.
Opinnäytetyö koostuu kirjoittamastamme artikkelista sekä opinnäytetyön raporttiosasta. Raporttiosassa kuvataan moduuliharjoitteluun liittyviä keskeisiä käsitteitä. Artikkelissa tarkastellaan opiskelijan oppimisen lisäksi myös ohjaajien näkökulmaa, vaikka pääpaino onkin opiskelijan kokemuksissa yhteistyötaitojen oppimisessa sekä harjoittelussa opitun päätöksentekotaidon kehittymisen kuvaamisessa. Artikkelimme perustui harjoittelussa tehtyihin päiväkirja merkintöihimme syksyllä 2015. Artikkeli julkaistiin Sairaanhoitaja- lehdessä tammikuussa 2017, ja sen tavoitteena oli moduuliharjoittelun tunnettavuuden lisääminen.
Sairaanhoitaja-lehteä lukee noin 77 000 lukijaa, joten artikkeli ammattilehdessä on hyvä kanava uusien asioiden tiedottamiseen. Artikkelimme tarkoituksena oli lisätä terveysalan työntekijöiden ja opiskelijoiden tietämystä moduuliharjoittelusta. Kuvasimme artikkelissa hyötyjä, joita opiskelijat saavat moduuliharjoittelusta. Kun vertaa harjoitteluun, jossa opiskelija työskentelee ohjaajan kanssa, moduuliharjoittelussa opiskelija oppii syvällisemmin päätöksentekotaitoa, ottamaan vastuuta työstään sekä reflektoimaan ja ajattelemaan kriittisesti. Lisäksi opiskelija oppii työskentelemään tiimissä, perustelemaan asioita ja jakamaan omaa osaamista muille tiimin jäsenille. Opimme tämän opinnäytetyöprosessin aikana myös artikkelin kirjoittamiseen liittyviä asioita, joita voimme hyödyntää työskennellessämme terveydenhuoltoalalla.