HOITOTYÖN LAATU KOTIHOIDON ASIAKKAIDEN KOKEMANA JOENSUUN KAUPUNGIN, KONTIOLAHDEN KUNNAN JA OUTOKUMMUN KAUPUNGIN SOSIAALI -JA TERVEYSPALVELUJEN YHTEISTOIMINTA-ALUEELLA : Kvantitatiivinen tutkimus
Korhonen, Kaisu; Astikainen, Annika (2017)
Korhonen, Kaisu
Astikainen, Annika
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203485
Tiivistelmä
Hoitotyönlaatu on mittari hoitotyön palveluiden onnistumiselle. Aiheena hoitotyön laatu on sellainen, että se ei koskaan vanhene, vaan aina tarvitaan uusia tutkimuksia ja uutta näkökulmaa. Mittaamalla säännöllisesti hoitotyönlaatua voidaan kehittää eteenpäin terveydenhuollon palveluita.
Kvantitatiivisena tutkimuksena toteutetussa opinnäytetyössä selvitettiin, miten kotihoidon asiakkaat kokevat hoitotyön laadun kotihoidossa, onko kotihoidon hoito laatusuositusten mukaista ja mitä kehitettävää hoitotyön laadussa on. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Joensuun kaupungin, Kontiolahden kunnan ja Outokummun kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteistoiminta-alue. Aineisto kerättiin kahdelta kotihoidon alueelta syksyllä 2016. Toinen kotihoidon alue sijaitsi maaseudulla ja toinen kaupungissa. Vastauksia saatiin yhteensä 18 kappaletta. Molemmilta kotihoidon alueilta vastauksia tuli saman verran eli 9 kappaletta. Aineisto analysoitiin ristiintaulukoinnilla Windows Exelin 2013-taulukkolaskentaohjelman avulla.
Opinnäytetyön tuloksissa tuli ilmi, että suurin osa kotihoidon asiakkaista koki hoitotyön laadun kotihoidossa hyvänä ja kotihoidon hoito oli laatusuositusten mukaista. Merkittävimmät kehittämisen kohteet kotihoidon hoitotyön laadussa olivat päivittäisen liikunnan ja kuntoutumisen ylläpitämisessä, asiakkaiden ulkoilemisessa sekä kotihoidon ajan riittävyydessä asiakkaille. Ristiintaulukoinneissa vertailimme keskenään alle 80-vuotiaita ja yli 80-vuotiaita, sekä kaupungissa ja maaseudulla asuvia asiakkaita. Eroja muuttujien kesken oli havaittavissa. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja voi kehittää hoitotyön palveluitaan entistä asiakasystävällisemmiksi. Tutkimusta voisi syventää vielä kvalitatiivisella haastattelututkimuksella, joka antaisi lisää näkökulmaa tutkimuksen tuloksiin.
Kvantitatiivisena tutkimuksena toteutetussa opinnäytetyössä selvitettiin, miten kotihoidon asiakkaat kokevat hoitotyön laadun kotihoidossa, onko kotihoidon hoito laatusuositusten mukaista ja mitä kehitettävää hoitotyön laadussa on. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Joensuun kaupungin, Kontiolahden kunnan ja Outokummun kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteistoiminta-alue. Aineisto kerättiin kahdelta kotihoidon alueelta syksyllä 2016. Toinen kotihoidon alue sijaitsi maaseudulla ja toinen kaupungissa. Vastauksia saatiin yhteensä 18 kappaletta. Molemmilta kotihoidon alueilta vastauksia tuli saman verran eli 9 kappaletta. Aineisto analysoitiin ristiintaulukoinnilla Windows Exelin 2013-taulukkolaskentaohjelman avulla.
Opinnäytetyön tuloksissa tuli ilmi, että suurin osa kotihoidon asiakkaista koki hoitotyön laadun kotihoidossa hyvänä ja kotihoidon hoito oli laatusuositusten mukaista. Merkittävimmät kehittämisen kohteet kotihoidon hoitotyön laadussa olivat päivittäisen liikunnan ja kuntoutumisen ylläpitämisessä, asiakkaiden ulkoilemisessa sekä kotihoidon ajan riittävyydessä asiakkaille. Ristiintaulukoinneissa vertailimme keskenään alle 80-vuotiaita ja yli 80-vuotiaita, sekä kaupungissa ja maaseudulla asuvia asiakkaita. Eroja muuttujien kesken oli havaittavissa. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja voi kehittää hoitotyön palveluitaan entistä asiakasystävällisemmiksi. Tutkimusta voisi syventää vielä kvalitatiivisella haastattelututkimuksella, joka antaisi lisää näkökulmaa tutkimuksen tuloksiin.