Vastuullisuusviestinnän kehittäminen vientiasiakkaiden vaatimuksiin
Ketola, Pauliina (2017)
Ketola, Pauliina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203512
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Valio Oy:lle. Työn tarkoituksena oli kehittää yhteiskuntavastuuasioiden viestintää toimeksiantajan ulkomaan myynnissä. Tutkimuksessa selvitettiin, miten Valion englanninkielisissä myyntimateriaaleissa viestitään vastuullisuudesta, sekä miten Valion ulkomaan myynnin henkilöstö viestii vientiasiakkaille vastuullisuustoimistaan. Tutkimus rajattiin Valion ulkomaisiin vientiasiakkaisiin, joihin kuuluvat B2B- ja B2C-asiakkaat, eli teollisuus- ja kuluttaja-asiakkaat.
Teoriapohja koostuu viestinnän eri aihepiireistä sekä yhteiskuntavastuusta. Keskeisimmistä teorioista muodostettiin tutkimuksen teoreettinen viitekehys, johon kuuluvat kohderyhmän määritys viestinnässä, yrityksen sisäinen viestintä sekä henkilökohtainen vuorovaikutus asiakkaan kanssa.
Vastuullisuusviestinnän kehittämisen apuna käytettiin toimeksiantajalla jo tiedossa olevia vientiasiakkaiden vaatimuksia, benchmarking-menetelmää sekä Valion ulkomaan myynnin henkilöstön haastattelua. Työ toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena.
Tutkimuksessa saatiin selville, että vastuullisuusviestinnällä on erilaisia kohderyhmiä muitakin kuin vain erottelu B2B- ja B2C-asiakkaisiin. Lisäksi selvitettiin, millaisia lisäyksiä myyntimateriaaleihin ja -kanaviin voitaisiin tehdä. Myös sisäiseen vastuullisuusviestintään annettiin kehitysehdotuksia, jotta ulkoinen vastuullisuusviestintä olisi vakuuttavampaa ja myynnin henkilöstö käyttäisi vastuullisuutta enemmän osana myyntiargumenttejaan.
Teoriapohja koostuu viestinnän eri aihepiireistä sekä yhteiskuntavastuusta. Keskeisimmistä teorioista muodostettiin tutkimuksen teoreettinen viitekehys, johon kuuluvat kohderyhmän määritys viestinnässä, yrityksen sisäinen viestintä sekä henkilökohtainen vuorovaikutus asiakkaan kanssa.
Vastuullisuusviestinnän kehittämisen apuna käytettiin toimeksiantajalla jo tiedossa olevia vientiasiakkaiden vaatimuksia, benchmarking-menetelmää sekä Valion ulkomaan myynnin henkilöstön haastattelua. Työ toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena.
Tutkimuksessa saatiin selville, että vastuullisuusviestinnällä on erilaisia kohderyhmiä muitakin kuin vain erottelu B2B- ja B2C-asiakkaisiin. Lisäksi selvitettiin, millaisia lisäyksiä myyntimateriaaleihin ja -kanaviin voitaisiin tehdä. Myös sisäiseen vastuullisuusviestintään annettiin kehitysehdotuksia, jotta ulkoinen vastuullisuusviestintä olisi vakuuttavampaa ja myynnin henkilöstö käyttäisi vastuullisuutta enemmän osana myyntiargumenttejaan.