LUONTOKOTO-BLOGI YHTEISÖLLISYYDEN JA OSALLISUUDEN EDISTÄJÄNÄ PAKOLAISTYÖSSÄ
Korhonen, Katja; Valta, Sari (2017)
Korhonen, Katja
Valta, Sari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703213542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703213542
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä kehitettiin uutta palvelua kotouttamiseen. Tarkoituksena oli e-palvelujen tuottaminen Iisalmen maahanmuutto- ja pakolaispalveluihin. Tavoitteena oli tukea iisalmelaisia pakolaisperheitä kotoutumisprosessissa järjestämällä heille luontopäiviä lähiluonnossa. Kehittämistyön tavoitteena oli edistää Iisalmessa asuvien pakolai sperheiden yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja luontotuntemusta yhteistoiminnallisen oppimisen avulla. Kehittämispr osessiin kuului dialogisen toimijaverkoston, vuorovaikutuksen ja toimintaympäristön rakentaminen. Kehittämistyön mallintamisessa käytettiin Urie Bronfenbrennerin Ekologista mallia ja John W. Berryn kaksisuuntaista Akkulturaatio teoriaa luontopäivien mallintamiseen William Edwards Demingin kehäm allia mukaillen ja David A. Kolbin kehähämallin mukaisesti kuvattiin yhteistoiminnallisia oppimiskokemuksia.
Kehittämistyössä edistettiin pakolaisperheiden luontotuntemusta vuorovaikutuksen, kuvakommunikoinnin ja osallisuuden avulla. Mallinnettiin yhteistoiminnallista oppimismenetelmää pakolaisperheiden kotoutumiseen luonnon avulla. Kehitettiin uutta e-palvelu menetelmää pakolaistyöhön. Tuotettiin Luontokoto-blogi digitaaliselle Wordpresssivustolle. Luontokoto-blogi sisältää luontopäivien kuva- ja videomateriaalin. Pakolaistyö voi hyödyntää blogia jatkossa myös tulevien tapahtumien informointiin sekä esittelyyn. Lähiympäristö tuotiin tutuksi iisalmelaisille pakolaisperheille. Luontopäivien innoittamana perheet rohkaistuivat liikkumaan itsenäisesti Iisalmen seudulla ja lähiluonnossa. Luontopäivien toiminnan havaintona äitien osallistuminen jäi vähäisemmäksi. Jatkokehittämistyönä voisi äitien ja lasten osallisuutta kehittää erilaisten luontoteemojen ymp ärille. Luontoteeman mukaisesti rakennetut yhteistoimi nnalliset perheleirit voisivat tukea ja parantaa äitilapsisuhdetta. Talven luontopäivän teemoina voisivat olla esimerkiksi lämmin pukeutuminen, jääpilkkiminen ja lumileikit. Pukeutumiseen ohjeistaminen käytännön avulla opettaisi perheitä pukeutumaan talven olosuhteisiin sopivaksi.
Kehittämistyössä edistettiin pakolaisperheiden luontotuntemusta vuorovaikutuksen, kuvakommunikoinnin ja osallisuuden avulla. Mallinnettiin yhteistoiminnallista oppimismenetelmää pakolaisperheiden kotoutumiseen luonnon avulla. Kehitettiin uutta e-palvelu menetelmää pakolaistyöhön. Tuotettiin Luontokoto-blogi digitaaliselle Wordpresssivustolle. Luontokoto-blogi sisältää luontopäivien kuva- ja videomateriaalin. Pakolaistyö voi hyödyntää blogia jatkossa myös tulevien tapahtumien informointiin sekä esittelyyn. Lähiympäristö tuotiin tutuksi iisalmelaisille pakolaisperheille. Luontopäivien innoittamana perheet rohkaistuivat liikkumaan itsenäisesti Iisalmen seudulla ja lähiluonnossa. Luontopäivien toiminnan havaintona äitien osallistuminen jäi vähäisemmäksi. Jatkokehittämistyönä voisi äitien ja lasten osallisuutta kehittää erilaisten luontoteemojen ymp ärille. Luontoteeman mukaisesti rakennetut yhteistoimi nnalliset perheleirit voisivat tukea ja parantaa äitilapsisuhdetta. Talven luontopäivän teemoina voisivat olla esimerkiksi lämmin pukeutuminen, jääpilkkiminen ja lumileikit. Pukeutumiseen ohjeistaminen käytännön avulla opettaisi perheitä pukeutumaan talven olosuhteisiin sopivaksi.