Hämeenlinnan Danske Bankin sijoittaja-asiakkaiden tyytyväisyyden varmistaminen
Airaskorpi, Vilppu (2017)
Airaskorpi, Vilppu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203489
Tiivistelmä
Suomalaiset ovat vauraampia kuin koskaan, joten sijoitusneuvonnan ja -palveluiden tarve kasvaa. Opinnäytetyö käsittelee Hämeenlinnan Danske Bankin sijoittaja-asiakkaiden tyytyväisyyttä ja käyttäytymistä. Työskentelen itse Danske Bankissa sijoitusasiantuntijana. Työn taustalla on oma mielenkiintoni sijoittamista ja asiakaspalvelua kohtaan.
Työn tavoitteena oli tuoda pankille lisää tietoa asiakkaista, jotta heitä voidaan palvella paremmin. Tarkoituksena oli selvittää miten asiakkaat haluavat pankin kanssa asioida ja ovatko he tyytyväisiä palveluun.
Opinnäytetyö jakautuu teoria- ja tutkimusosuuteen. Teoriaosuus pohjautuu sijoittamiseen ja asiakaspalveluun liittyvään kirjallisuuteen sekä internetlähteisiin. Tutkimus toteutettiin asiakkaille lähetettynä kyselynä.
Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 244 kappaletta. Vastaukset jakautuivat tasapuolisesti miesten ja naisten kesken. Eniten vastauksia tuli ikäluokalta 60–69-vuotiaat.
Selvityksen perusteella voidaan todeta, että asiakkaat haluavat hoitaa sijoitustapaamisensa vielä pääosin konttorissa. Sijoitustuotteilta haetaan vaivattomuutta, mikä näkyy siinä, että sijoitusrahastot ovat käytetyin sijoitustuote. Talletuksia hyödynnetään matalasta korkotasosta riippumatta paljon. Tämä saattaa johtua siitä, että riskitaso halutaan pitää kokonaisuudessaan kohtuullisena. Sijoituksiin tehdään muutoksia suhteellisen harvoin. Pankin tarjoamaan sijoitusneuvontaan ja –palveluihin ollaan pääosin tyytyväisiä.
Työn tavoitteena oli tuoda pankille lisää tietoa asiakkaista, jotta heitä voidaan palvella paremmin. Tarkoituksena oli selvittää miten asiakkaat haluavat pankin kanssa asioida ja ovatko he tyytyväisiä palveluun.
Opinnäytetyö jakautuu teoria- ja tutkimusosuuteen. Teoriaosuus pohjautuu sijoittamiseen ja asiakaspalveluun liittyvään kirjallisuuteen sekä internetlähteisiin. Tutkimus toteutettiin asiakkaille lähetettynä kyselynä.
Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 244 kappaletta. Vastaukset jakautuivat tasapuolisesti miesten ja naisten kesken. Eniten vastauksia tuli ikäluokalta 60–69-vuotiaat.
Selvityksen perusteella voidaan todeta, että asiakkaat haluavat hoitaa sijoitustapaamisensa vielä pääosin konttorissa. Sijoitustuotteilta haetaan vaivattomuutta, mikä näkyy siinä, että sijoitusrahastot ovat käytetyin sijoitustuote. Talletuksia hyödynnetään matalasta korkotasosta riippumatta paljon. Tämä saattaa johtua siitä, että riskitaso halutaan pitää kokonaisuudessaan kohtuullisena. Sijoituksiin tehdään muutoksia suhteellisen harvoin. Pankin tarjoamaan sijoitusneuvontaan ja –palveluihin ollaan pääosin tyytyväisiä.