Ryhmäytymisen prosessi ja viestintä – Tapaus NASA Epic Challenge Suomessa
Holappa, Krista (2017)
Holappa, Krista
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703213563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703213563
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee kokonaisuutena monikulttuurisen ryhmän muodostamiseen liittyviä viestinnällisiä haasteita sekä mahdollisuuksia yksilölähtöisesti. Pienistä palasista kootaan isoa teemaa, joka on yhä tärkeämmässä osassa suomalaisissakin yrityksissä.
Ryhmän tutkimuksen historiaan tutustumalla opinnäytetyö nostaa yksilön ryhmän jäsenestä kokevaksi ja olevaksi kokonaisuudeksi. Tarkastelun kohteena on Joensuussa vuonna 2015 alkanut vapaavalintainen NASA Epic Challenge –opinto, jonka ryhmänmuodostusta sekä -työskentelyä arvioimalla opinnäytetyö tarjoaa uuden painopisteen opinnon jatkokehitykselle. Tekijä oli opinnon pilottivuonna opiskelijana Epic Challengessä, ja vuoden 2017 alussa hän toimi mentorina kolmelle Joensuussa muodostuneelle tiimille. Opinto on Suomessa uudenlainen käännetyn luokkahuoneen toteutus. Erityisesti viestinnän kehittäminen monikulttuurisessa, monialaisessa ja montaa viestintäkanavaa käyttävässä innovaatio-opinnossa on tärkeää, jotta se ilmenee kiinnostavana sekä opiskelijoille että osallistumista harkitseville oppilaitoksille.
Tutkimuksen metodina oli suullinen haastattelu sekä kyselytutkimus. Haastattelussa oli Epic Challengen opettaja, ja kyselytutkimus toteutettiin Joensuussa vuoden 2017 tammikuussa aloittaneelle opiskelijaryhmälle. Rinnakkaisaineistona on tekijän pilottivuoden opintopäiväkirjamerkinnät.
Tärkein loppupäätelmä on, että luottamusta lisäävillä toimenpiteillä opinnosta luodaan miellyttävä kokemus ja opiskelijat sitoutuvat sen suorittamiseen. Jatkotutkimusta voi tehdä testaamalla opinnäytetyössä esitettyjä malleja tulevien Epic Challenge –opiskelijaryhmien kanssa.
Ryhmän tutkimuksen historiaan tutustumalla opinnäytetyö nostaa yksilön ryhmän jäsenestä kokevaksi ja olevaksi kokonaisuudeksi. Tarkastelun kohteena on Joensuussa vuonna 2015 alkanut vapaavalintainen NASA Epic Challenge –opinto, jonka ryhmänmuodostusta sekä -työskentelyä arvioimalla opinnäytetyö tarjoaa uuden painopisteen opinnon jatkokehitykselle. Tekijä oli opinnon pilottivuonna opiskelijana Epic Challengessä, ja vuoden 2017 alussa hän toimi mentorina kolmelle Joensuussa muodostuneelle tiimille. Opinto on Suomessa uudenlainen käännetyn luokkahuoneen toteutus. Erityisesti viestinnän kehittäminen monikulttuurisessa, monialaisessa ja montaa viestintäkanavaa käyttävässä innovaatio-opinnossa on tärkeää, jotta se ilmenee kiinnostavana sekä opiskelijoille että osallistumista harkitseville oppilaitoksille.
Tutkimuksen metodina oli suullinen haastattelu sekä kyselytutkimus. Haastattelussa oli Epic Challengen opettaja, ja kyselytutkimus toteutettiin Joensuussa vuoden 2017 tammikuussa aloittaneelle opiskelijaryhmälle. Rinnakkaisaineistona on tekijän pilottivuoden opintopäiväkirjamerkinnät.
Tärkein loppupäätelmä on, että luottamusta lisäävillä toimenpiteillä opinnosta luodaan miellyttävä kokemus ja opiskelijat sitoutuvat sen suorittamiseen. Jatkotutkimusta voi tehdä testaamalla opinnäytetyössä esitettyjä malleja tulevien Epic Challenge –opiskelijaryhmien kanssa.