Kyselytutkimus kauppakamarilehden lukijoille
Hietikko-Kaukola, Kati (2017)
Hietikko-Kaukola, Kati
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703233654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703233654
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin jäsenten mielipiteitä neljä kertaa vuodessa ilmestyvästä kauppakamarilehdestä. Opinnäytetyön tutkimusongelmina ovat selvittää, mitä mieltä lukijat ovat kauppakamarilehdestä, missä lehden tekemisessä on onnistuttu ja missä ei. Työn tavoitteena on pohtia tutkimustulosten perusteella, miten kauppakamarin kannattaisi lähteä kehittämään lehteään.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee viestintää, yhteisöviestintää sekä viestintää työelämässä, keskittyen erityisesti viestinnän kohderyhmiin ja kanaviin sekä jaet-tavan sisällön valintaan. Teoriaosuudessa käydään läpi myös asiakaslehden tehtäviä, tavoitteita, sisältöä, kohderyhmiä sekä asiakaslehden lukijatutkimusta. Teoriaan on otettu mukaan myös taloushallintoa. Siinä tarkastellaan lyhyesti yritystoimintaa kirjanpidon näkökulmasta sekä käsitellään keskeisiä asioita kirjanpidossa käymällä läpi kirjanpitovelvollisuutta ja hyvää kirjanpitotapaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin tekemällä internetkysely Digium-ohjelmalla. Linkki kyselyyn lähetettiin sähköpostitse kaikille Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin sähköpostilistalla oleville jäsenille huhtikuussa 2016. Kysely lähetettiin yhteensä 1236 henkilölle. Kyselyyn saatiin yhteensä 125 vastausta, jolloin vastausprosentiksi saatiin 10,11%.
Tutkimustulokset kertoivat, että lukijat pitävät kauppakamarilehteä laadukkaana, tasapainoisena ja sopivan sisältöisenä kokonaisuutena, joka on toteutettu ammattimaisesti ja joka antaa lukijoilleen riittävästi tietoa Etelä-Pohjanmaan alueen tapahtumista ja kehityksestä. Tutkimustuloksista nousi kuitenkin selkeänä kehityskohteena esiin se, että lukijat toivoisivat lehden korostavan paikallisuutta vielä nykyistäkin enemmän tuomalla esiin Etelä-Pohjanmaan alueen yrityksiä ja yrittäjiä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee viestintää, yhteisöviestintää sekä viestintää työelämässä, keskittyen erityisesti viestinnän kohderyhmiin ja kanaviin sekä jaet-tavan sisällön valintaan. Teoriaosuudessa käydään läpi myös asiakaslehden tehtäviä, tavoitteita, sisältöä, kohderyhmiä sekä asiakaslehden lukijatutkimusta. Teoriaan on otettu mukaan myös taloushallintoa. Siinä tarkastellaan lyhyesti yritystoimintaa kirjanpidon näkökulmasta sekä käsitellään keskeisiä asioita kirjanpidossa käymällä läpi kirjanpitovelvollisuutta ja hyvää kirjanpitotapaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin tekemällä internetkysely Digium-ohjelmalla. Linkki kyselyyn lähetettiin sähköpostitse kaikille Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin sähköpostilistalla oleville jäsenille huhtikuussa 2016. Kysely lähetettiin yhteensä 1236 henkilölle. Kyselyyn saatiin yhteensä 125 vastausta, jolloin vastausprosentiksi saatiin 10,11%.
Tutkimustulokset kertoivat, että lukijat pitävät kauppakamarilehteä laadukkaana, tasapainoisena ja sopivan sisältöisenä kokonaisuutena, joka on toteutettu ammattimaisesti ja joka antaa lukijoilleen riittävästi tietoa Etelä-Pohjanmaan alueen tapahtumista ja kehityksestä. Tutkimustuloksista nousi kuitenkin selkeänä kehityskohteena esiin se, että lukijat toivoisivat lehden korostavan paikallisuutta vielä nykyistäkin enemmän tuomalla esiin Etelä-Pohjanmaan alueen yrityksiä ja yrittäjiä.