Mobiilipelin versioinnin automatisointi : Peliprojektin vienti Unitystä iOS-alustalle
Kyttä, Tuomas (2017)
Kyttä, Tuomas
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283781
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa Zaibatsu Interactive Oy:lle järjestelmä, joka automatisoisi mobiilipelin testiversioiden kääntämisen, jakamisen ja raportoinnin. Lisäksi opinnäytetyössä tutkitaan vastaaville järjestelmille mahdollisia testauksen automatisointitapoja.
Projektin aikana tutkittiin erilaisia työkaluja Unityn, iTunes Connectin ja Google Developer Consolen integroimiseen. Projekti toteutettiin rajaamalla mahdolliset vaihtoehdot ja selvittämällä mitkä olisivat toimeksiantajan kannalta parhaat.
Projektin lopputuloksena luotiin järjestelmä, joka ylitti toimeksiantajan odotukset ja täytti vaatimukset. Järjestelmä on hyvin modulaarinen. Suorittavia järjestelmän paloja voi lisätä ja poistaa käytöstä tarpeen mukaan. Järjestelmä on julkaisuhetkenä aktiivisessa käytössä toimeksiantajalla.
Täysin kattavaa järjestelmää ei projektin aikarajoissa saatu aikaan ja osa jäi prototyyppitasolle. Prototyyppitasolle jääneet ominaisuudet eivät olleet alkuperäisessä toimeksiantajan vaatimusmäärittelyssä ja olivat prioriteettilistalla alimmaisena.
Projektin aikana havaittiin, että joidenkin ohjelmistotalojen vastaavissa systeemeissä oli myös automatisoitu testaamisen eri osia. Projektin aikana ei haluttu käyttää aikaa automatisoitujen testien tekemiseen, mutta mielenkiinnosta aihetta kohtaan sitä tutkittiin ja mahdollisesti lisätään projektin lopputulokseen tulevaisuudessa.
Projektin aikana tutkittiin erilaisia työkaluja Unityn, iTunes Connectin ja Google Developer Consolen integroimiseen. Projekti toteutettiin rajaamalla mahdolliset vaihtoehdot ja selvittämällä mitkä olisivat toimeksiantajan kannalta parhaat.
Projektin lopputuloksena luotiin järjestelmä, joka ylitti toimeksiantajan odotukset ja täytti vaatimukset. Järjestelmä on hyvin modulaarinen. Suorittavia järjestelmän paloja voi lisätä ja poistaa käytöstä tarpeen mukaan. Järjestelmä on julkaisuhetkenä aktiivisessa käytössä toimeksiantajalla.
Täysin kattavaa järjestelmää ei projektin aikarajoissa saatu aikaan ja osa jäi prototyyppitasolle. Prototyyppitasolle jääneet ominaisuudet eivät olleet alkuperäisessä toimeksiantajan vaatimusmäärittelyssä ja olivat prioriteettilistalla alimmaisena.
Projektin aikana havaittiin, että joidenkin ohjelmistotalojen vastaavissa systeemeissä oli myös automatisoitu testaamisen eri osia. Projektin aikana ei haluttu käyttää aikaa automatisoitujen testien tekemiseen, mutta mielenkiinnosta aihetta kohtaan sitä tutkittiin ja mahdollisesti lisätään projektin lopputulokseen tulevaisuudessa.