Intern kommunikation : Praktikfall m/s Silja Serenade
Jåfs, Jimi (2017)
Jåfs, Jimi
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703293850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703293850
Tiivistelmä
Syftet med denna undersökning är att klargöra i vilka situationer och vilka kanaler
som används i den interna kommunikationen mellan fartygsinformationen och de övriga arbetsteamen inom hotellavdelningen ombord på Tallink Silja Lines m/s Silja Serenade. Syftet är även att klargöra hur den interna kommunikationen samt kommunikationskanalerna som används mellan arbetsteamen fungerar, samt att klargöra hur den interna kommunikationen kunde förbättras. Den empiriska delen av undersökningen har utförts som en kvalitativ undersökning och undersökningsmaterialet samlades in genom elektroniska enkäter med strukturerade
intervjufrågor. Enkäten består av kvalitativa öppna frågor, samt av kompletterande
kvantitativa flervalsfrågor och den skickades till samtliga 36 anställda inom hotellavdelningen på m/s Silja Serenade. I undersökningen deltog 11 anställda inom hotellavdelningen ombord. Den teoretiska referensramen för undersökningen består av ämnet kommunikation i sin allmänhet, samt av ämnet intern kommunikation.
Undersökningens resultat visar att den interna kommunikationen mellan infopersonalen och arbetsteamen inom hotellavdelningen allmänt sett fungerar bra.
Mellan dessa arbetsteam sköts den interna kommunikationen med hjälp av ett flertal
kommunikationskanaler. Med hjälp av undersökningen har en del av
förbättringsförslagen kunnat kartläggas och för att kommunikationen ska fungera
även i fortsättningen föreslås ett antal mindre förbättringsåtgärder. Med hjälp av
tekniska förbättringar gällande kommunikationsmedlen, genom en aktivare intern
kommunikation, samt genom en bättre användning av existerande
kommunikationskanaler kunde man åstadkomma en förbättrad intern kommunikation
inom hotellavdelningen. The purpose of this study is to examine in what kind of situations, as well as what
kind of communication channels are used, in the internal communication between the
employees at the information desk and the other teams within the hotel department
onboard Tallink Silja Line´s cruise ship m/s Silja Serenade. The purpose is also to examine how the internal communication and the communication channels work in the communication between the teams, as well as to examine how the communication
could be improved. The study is conducted by using a qualitative research method in form of an electronic questionnaire, consisting of structured questions. The questionnaire consists of qualitative open questions, as well as of complementary quantitative questions. The questionnaire was sent to all of the 36 employees in the hotel department onboard m/s Silja Serenade. 11 employees in the hotel department participated in the study. The topics of the theoretical frame of reference consists of communication in general as well of internal communication. The result of the study shows that the internal communication between the employees at the information desk and the other teams within the hotel department generally works well. Between these teams the communication is conducted by various communication channels. The study has shown some improvements that could be done. With the help of minor technological improvements and through an active internal communication, as well as through a better use of the existing communication channels, the internal communication within the hotel department could be improved.
som används i den interna kommunikationen mellan fartygsinformationen och de övriga arbetsteamen inom hotellavdelningen ombord på Tallink Silja Lines m/s Silja Serenade. Syftet är även att klargöra hur den interna kommunikationen samt kommunikationskanalerna som används mellan arbetsteamen fungerar, samt att klargöra hur den interna kommunikationen kunde förbättras. Den empiriska delen av undersökningen har utförts som en kvalitativ undersökning och undersökningsmaterialet samlades in genom elektroniska enkäter med strukturerade
intervjufrågor. Enkäten består av kvalitativa öppna frågor, samt av kompletterande
kvantitativa flervalsfrågor och den skickades till samtliga 36 anställda inom hotellavdelningen på m/s Silja Serenade. I undersökningen deltog 11 anställda inom hotellavdelningen ombord. Den teoretiska referensramen för undersökningen består av ämnet kommunikation i sin allmänhet, samt av ämnet intern kommunikation.
Undersökningens resultat visar att den interna kommunikationen mellan infopersonalen och arbetsteamen inom hotellavdelningen allmänt sett fungerar bra.
Mellan dessa arbetsteam sköts den interna kommunikationen med hjälp av ett flertal
kommunikationskanaler. Med hjälp av undersökningen har en del av
förbättringsförslagen kunnat kartläggas och för att kommunikationen ska fungera
även i fortsättningen föreslås ett antal mindre förbättringsåtgärder. Med hjälp av
tekniska förbättringar gällande kommunikationsmedlen, genom en aktivare intern
kommunikation, samt genom en bättre användning av existerande
kommunikationskanaler kunde man åstadkomma en förbättrad intern kommunikation
inom hotellavdelningen.
kind of communication channels are used, in the internal communication between the
employees at the information desk and the other teams within the hotel department
onboard Tallink Silja Line´s cruise ship m/s Silja Serenade. The purpose is also to examine how the internal communication and the communication channels work in the communication between the teams, as well as to examine how the communication
could be improved. The study is conducted by using a qualitative research method in form of an electronic questionnaire, consisting of structured questions. The questionnaire consists of qualitative open questions, as well as of complementary quantitative questions. The questionnaire was sent to all of the 36 employees in the hotel department onboard m/s Silja Serenade. 11 employees in the hotel department participated in the study. The topics of the theoretical frame of reference consists of communication in general as well of internal communication. The result of the study shows that the internal communication between the employees at the information desk and the other teams within the hotel department generally works well. Between these teams the communication is conducted by various communication channels. The study has shown some improvements that could be done. With the help of minor technological improvements and through an active internal communication, as well as through a better use of the existing communication channels, the internal communication within the hotel department could be improved.