International week 2016 Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa
Pulliainen, Miia (2017)
Pulliainen, Miia
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703303918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703303918
Tiivistelmä
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena International Week 2016 -tapahtumasta. International Week on jokavuotinen opiskelijoille ja ulkomaalaisille vierailijoille suunnattu tapahtuma, joka järjestetään Kymenlaakson ammattikorkeakoulun toimesta Kasarminmäen kampuksella. Tapahtuman ongelmana on ollut opiskelijoiden vähäinen kiinnostus tapahtumaa kohtaan. Tutkimuksen päätavoitteena oli tutkia tapahtuman kohderyhmän kiinnostusta tapahtumaa kohtaan sekä lisätyn opiskelijanäkökulman avulla pyrkiä järjestämään kohderyhmälle parhaiten soveltuva tapahtuma.
Tutkimuksen tiedonkeruussa käytettiin hyödyksi kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa toteutettiin kartoituskysely ennen tapahtumaa kaikille Kymenlaakson alemman ammattikorkeakoulututkinnon opiskelijoille, opiskelevat Kasarminmäen toimipisteellä. Kyselyn avulla kartoitettiin kohderyhmän kiinnostusta osallistua tapahtumaan ja syitä kiinnostuksen puutteelle. Tutkimuksessa hyödynnettiin osallistuvaa havainnointia tarkastellen kohderyhmän aktiivisuutta tapahtumassa sekä tapahtuman järjestämisprosessin kaikkia vaiheita.
Tutkimus jakautuu kahteen suurempaan osioon: teoriaosuuteen ja toiminnalliseen osuuteen. Teoriaosuus toimii tutkimuksen tukena koostuen tapahtuman järjestämisen ja tutkimuksessa käytettyjen tutkimusmenetelmien vallitsevista teorioista. Toiminnallisessa osuudessa analysoidaan kartoituskyselyn tulokset sekä raportoidaan tapahtu-man toteutus osa-alueittain. Lisäksi tutkimuksen luotettavuutta tarkastellaan tutkimuk-sen reliabiliteetin ja validiteetin avulla.
Kartoituskyselyn tuloksista käy ilmi opiskelijoiden vaihteleva kiinnostus tapahtumaa kohtaan. Suurin osa opiskelijoista oli kiinnostunut osallistumaan tapahtumaan. Kyselyssä osallistumisen esteen syyksi opiskelijat vastasivat useimmiten aikataulujen so-pimattomuuden. Tapahtuman ohjelmanumeroiden päällekkäisyys oppituntien kanssa ja yleinen kiireellisyys estivät monia opiskelijoita osallistumaan tapahtumaan. Es-teeksi osallistumiselle nousivat myös asuminen toisella paikkakunnalla, vähäinen kiinnostus tapahtuman ohjelmaa kohtaan sekä tapahtuman markkinoinnin epäonnistuminen.
Tutkimuksen pohjalta esitetään tapahtumalle kehitysehdotukset. Tutkimuksessa esiintyviin ongelmakohtiin esitetään konkreettiset ratkaisuehdotukset organisaation työvälineiksi seuraaville tapahtumille. Lopuksi arvioidaan tutkimusprosessin kulkua ja onnistumista.
Tutkimuksen tiedonkeruussa käytettiin hyödyksi kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa toteutettiin kartoituskysely ennen tapahtumaa kaikille Kymenlaakson alemman ammattikorkeakoulututkinnon opiskelijoille, opiskelevat Kasarminmäen toimipisteellä. Kyselyn avulla kartoitettiin kohderyhmän kiinnostusta osallistua tapahtumaan ja syitä kiinnostuksen puutteelle. Tutkimuksessa hyödynnettiin osallistuvaa havainnointia tarkastellen kohderyhmän aktiivisuutta tapahtumassa sekä tapahtuman järjestämisprosessin kaikkia vaiheita.
Tutkimus jakautuu kahteen suurempaan osioon: teoriaosuuteen ja toiminnalliseen osuuteen. Teoriaosuus toimii tutkimuksen tukena koostuen tapahtuman järjestämisen ja tutkimuksessa käytettyjen tutkimusmenetelmien vallitsevista teorioista. Toiminnallisessa osuudessa analysoidaan kartoituskyselyn tulokset sekä raportoidaan tapahtu-man toteutus osa-alueittain. Lisäksi tutkimuksen luotettavuutta tarkastellaan tutkimuk-sen reliabiliteetin ja validiteetin avulla.
Kartoituskyselyn tuloksista käy ilmi opiskelijoiden vaihteleva kiinnostus tapahtumaa kohtaan. Suurin osa opiskelijoista oli kiinnostunut osallistumaan tapahtumaan. Kyselyssä osallistumisen esteen syyksi opiskelijat vastasivat useimmiten aikataulujen so-pimattomuuden. Tapahtuman ohjelmanumeroiden päällekkäisyys oppituntien kanssa ja yleinen kiireellisyys estivät monia opiskelijoita osallistumaan tapahtumaan. Es-teeksi osallistumiselle nousivat myös asuminen toisella paikkakunnalla, vähäinen kiinnostus tapahtuman ohjelmaa kohtaan sekä tapahtuman markkinoinnin epäonnistuminen.
Tutkimuksen pohjalta esitetään tapahtumalle kehitysehdotukset. Tutkimuksessa esiintyviin ongelmakohtiin esitetään konkreettiset ratkaisuehdotukset organisaation työvälineiksi seuraaville tapahtumille. Lopuksi arvioidaan tutkimusprosessin kulkua ja onnistumista.