Ikääntyneen asiakkaan moniammatillinen arviointi- ja kuntoutusprosessi : Kehittämistoiminta Lean ajattelutapaa käyttäen
Iijalainen, Kaisa (2017)
Iijalainen, Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704024041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704024041
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä ja tukea työntekijöiden yhteistä ymmärrystä asiakkaan moniammatillisesta arviointi- ja kuntoutusprosessista. Tavoitteena oli tehdä näkyväksi asiakkaan moniammatillinen arviointi- ja kuntoutusprosessi osastolla sekä kehittää prosessin toimintakäytäntöjä toiminnan tehostamiseksi.
Kehittämisessä kiinnitettiin huomiota asiakkaan osallisuuteen, ammattiryhmien työnjakoon sekä tiedonkulkuun prosessin aikana.
Kehittämistoiminta kohdentui erään monipuolisen palvelukeskuksen arviointi- ja kuntoutusosastoon, jonka asiakkaat ovat pääsääntöisesti yli 65-vuotiaita. Kehittämistoimintaan osallistui koko osaston moniammatillinen tiimi. Kehittämistoiminta kesti noin puolen vuoden ajan jakautuen kolmeen vaiheeseen.
Ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli koota yhteen työntekijöiden näkemykset prosessista. Toisessa vaiheessa kehitettiin valittuja prosessin kohtia ja toimintakäytäntöjä. Kolmannessa vaiheessa tehtiin näkyväksi asiakkaan moniammatillinen arviointi- ja kuntoutusprosessi ja laadittiin siitä käsikirja työntekijöille. Kehittämistoiminta tapahtui pääosin työpaja- ja pienryhmätyöskentelynä, joissa sovellettiin learning cafe- ja A3-menetelmiä. Aineistoa kerättiin työpajoissa, pienryhmissä ja yhteenvetotilaisuuksissa syntyneistä materiaaleista sekä
havainnointipäiväkirjaan kirjoitetuista muistiinpanoista.
Opinnäytetyön keskeiset lähtökohdat ovat Lean ajattelussa, tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa ja moniammatillisessa yhteistyössä. Johtoajatuksena on, että selkeillä prosesseilla ja yhtenäisillä toimintakäytännöillä voidaan tukea työyhteisön toimivuutta ja tehostaa palvelun laatua.
Kehittämistoiminnassa toteutui työntekijälähtöinen kehittäminen. Toiminta eteni syklimäisesti noudattaen Lean ajattelulle tyypillistä PDCA-mallia. Alkuperäisen opinnäytetyön suunnitelmaa tarkennettiin kehittämistoiminnan aikana erityisesti suunnan ja tavoitteiden osalta.
Kehittämistoiminnan lopputuotoksina syntyi asiakastaulu tiedonkulun tukemiseksi moniammatillisessa tiimissä sekä käsikirja työntekijöille asiakkaan moniammatillisesta arviointi- ja kuntoutusprosessista. Prosessin kuvaaminen sellaisena kuin se tällä hetkellä on, tarjoaa hyvän pohjan jatkokehittämiselle. Työpajamuotoinen kehittäminen koettiin onnistuneeksi toimintamuodoksi ja prosessin tarkastelu sekä yhteiskehittäminen tärkeäksi. Työntekijät kokivat yhteisen ymmärryksen arviointi- ja kuntoutusprosessista lisääntyneen kehittämistoiminnan ansioista. Jatkossa arviointi- ja kuntoutusprosessia tulisi tarkastella
vahvemmin asiakkaan näkökulmasta huomioiden päivittäinen asiakkaalle arvoa tuottava aika.
Kehittämisessä kiinnitettiin huomiota asiakkaan osallisuuteen, ammattiryhmien työnjakoon sekä tiedonkulkuun prosessin aikana.
Kehittämistoiminta kohdentui erään monipuolisen palvelukeskuksen arviointi- ja kuntoutusosastoon, jonka asiakkaat ovat pääsääntöisesti yli 65-vuotiaita. Kehittämistoimintaan osallistui koko osaston moniammatillinen tiimi. Kehittämistoiminta kesti noin puolen vuoden ajan jakautuen kolmeen vaiheeseen.
Ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli koota yhteen työntekijöiden näkemykset prosessista. Toisessa vaiheessa kehitettiin valittuja prosessin kohtia ja toimintakäytäntöjä. Kolmannessa vaiheessa tehtiin näkyväksi asiakkaan moniammatillinen arviointi- ja kuntoutusprosessi ja laadittiin siitä käsikirja työntekijöille. Kehittämistoiminta tapahtui pääosin työpaja- ja pienryhmätyöskentelynä, joissa sovellettiin learning cafe- ja A3-menetelmiä. Aineistoa kerättiin työpajoissa, pienryhmissä ja yhteenvetotilaisuuksissa syntyneistä materiaaleista sekä
havainnointipäiväkirjaan kirjoitetuista muistiinpanoista.
Opinnäytetyön keskeiset lähtökohdat ovat Lean ajattelussa, tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa ja moniammatillisessa yhteistyössä. Johtoajatuksena on, että selkeillä prosesseilla ja yhtenäisillä toimintakäytännöillä voidaan tukea työyhteisön toimivuutta ja tehostaa palvelun laatua.
Kehittämistoiminnassa toteutui työntekijälähtöinen kehittäminen. Toiminta eteni syklimäisesti noudattaen Lean ajattelulle tyypillistä PDCA-mallia. Alkuperäisen opinnäytetyön suunnitelmaa tarkennettiin kehittämistoiminnan aikana erityisesti suunnan ja tavoitteiden osalta.
Kehittämistoiminnan lopputuotoksina syntyi asiakastaulu tiedonkulun tukemiseksi moniammatillisessa tiimissä sekä käsikirja työntekijöille asiakkaan moniammatillisesta arviointi- ja kuntoutusprosessista. Prosessin kuvaaminen sellaisena kuin se tällä hetkellä on, tarjoaa hyvän pohjan jatkokehittämiselle. Työpajamuotoinen kehittäminen koettiin onnistuneeksi toimintamuodoksi ja prosessin tarkastelu sekä yhteiskehittäminen tärkeäksi. Työntekijät kokivat yhteisen ymmärryksen arviointi- ja kuntoutusprosessista lisääntyneen kehittämistoiminnan ansioista. Jatkossa arviointi- ja kuntoutusprosessia tulisi tarkastella
vahvemmin asiakkaan näkökulmasta huomioiden päivittäinen asiakkaalle arvoa tuottava aika.