Taitoa ja tekniikkaa improvisoimalla : Opas pienten viulistien alkeisopetukseen improvisaation avulla
Nietosvuori, Noora (2015)
Nietosvuori, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704024054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704024054
Tiivistelmä
Aloin kehitellä tätä opinnäytetyötä, koska koin, että improvisaatiota ei hyödynnetä tarpeeksi pienten viulistien alkeisopetuksessa. Mielestäni improvisaatiolla on mahdollista opettaa jo hyvin varhaisessa vaiheessa sellaisia soittoteknisiä ja musiikillisia asioita, jotka tavallisesti otettaisiin käsittelyyn vasta usean soittovuoden jälkeen.
Opinnäytetyöni koostuu kirjallisesta osasta ja oppimateriaalista. Kirjallisessa osassa kerron mielipiteitäni improvisaatiosta ja sen opettamisesta. Kerron hyvin käytännönläheisesti esimerkiksi siitä, kuinka jokainen opettaja voi alkaa tutustuttamaan viuluoppilaitaan improvisaation maailmaan. Kirjallisessa osassa kerron myös oppimateriaalistani ja sen sisällöstä. Lisäksi analysoin materiaalini luomisprosessia.
Oppimateriaalini on tarkoitettu 6-9- vuotiaille aloitteleville viulisteille. Materiaaliani voi käyttää, vaikka oppilas ei olisi koskaan soittanut ääntäkään. Vihon tehtävät sopivat myös ryhmille. Oppimateriaalini sisältää kaksi osaa, joista toinen vihko on tarkoitettu lapselle ja toinen vihko on opettajan ja vanhempien vihko, jossa kerron, mitä missäkin tehtävässä kuuluu tehdä.
Opinnäytetyöni koostuu kirjallisesta osasta ja oppimateriaalista. Kirjallisessa osassa kerron mielipiteitäni improvisaatiosta ja sen opettamisesta. Kerron hyvin käytännönläheisesti esimerkiksi siitä, kuinka jokainen opettaja voi alkaa tutustuttamaan viuluoppilaitaan improvisaation maailmaan. Kirjallisessa osassa kerron myös oppimateriaalistani ja sen sisällöstä. Lisäksi analysoin materiaalini luomisprosessia.
Oppimateriaalini on tarkoitettu 6-9- vuotiaille aloitteleville viulisteille. Materiaaliani voi käyttää, vaikka oppilas ei olisi koskaan soittanut ääntäkään. Vihon tehtävät sopivat myös ryhmille. Oppimateriaalini sisältää kaksi osaa, joista toinen vihko on tarkoitettu lapselle ja toinen vihko on opettajan ja vanhempien vihko, jossa kerron, mitä missäkin tehtävässä kuuluu tehdä.