Jatkuvan koulutuksen antama tuki myyntityölle : Case: Systemair Oy
Mattila, Jeremias (2017)
Mattila, Jeremias
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704044179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704044179
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pyritään selvittämään, kokevatko myyjät koulutuksen edistävän heidän itse-varmuuttaan työtä kohden tai kokevatko he koulutuksen antaman tuen jollain muulla tavalla? Tulokset perustuvat laadulliseen Systemair Oy:n myyntihenkilöstön teemahaastatteluun. Kaikki tulokset ovat siis subjektiivisia Systemair Oy:n toimialaa ja sisäistä yrityskulttuuria kos-kien. Sovellettavuus muihin yrityksiin ja toimialoihin vaatii uuden tutkimuksen, mutta työ voi antaa osviittaa siihen, millaiset ja milloin tapahtuvat koulutukset soveltuvat parhaiten myynti-henkilöstön kouluttamiseen ja työkyvyn ylläpitämiseen.
Haastatteluun osallistui seitsemän myyjää. Haastattelussa pyrittiin selvittämään, millaisissa koulutuksissa myyjät olivat käyneet ja milloin, sekä miten he olivat kokeneet koulutusten hyö-dyn työelämässään. Systemair Oy haluaa pitää kaikkien myyjiensä tuotetietämyksen tietyllä tasolla, joten kaikki olivat osallistuneet koulutuksiin ja heillä oli siis kokemuksia koulutuksista. Kaikki myyjät olivat myös akateemiselta taustaltaan korkeasti koulutettuja.
Haastattelun tuloksista pystyttiin päättelemään, että luennointi ei sovi ainoaksi koulutusmene-telmäksi, vaan koulutuksen on oltava osallistavampaa, jotta siitä saadaan mahdollisimman paljon irti. Ryhmätyöskentelyn tarve on kuitenkin hyvin osallistujista riippuvaa. Samoja koulu-tuksia ei kannata tarjota kaikille, vaan koulutuksen hyödyllisyyden määrittää usein henkilön kokemus käsiteltävästä aiheesta ja se olisi hyödyllistä ottaa huomioon. Työpaikkakoulutuksien sosiaalista tekijää ei kannata aliarvioida, vaan se kannattaa nähdä hyötytekijänä. Koulutusti-lanteiden verkostoitumismahdollisuudet osoittautuivat erittäin tärkeiksi.
Myyjät kokivat uransa alussa koulutukset erittäin hyödyllisiksi, jopa hyvin pinnalliset koulutuk-set. Myöhemmin haluttiin uran edetessä syvällisempää koulutusta. Myyjän taustasta riippuen haluttiin aina eri koulutusta täyttämään oman uran tiedollisia aukkoja. Koulutukset toivat useimmiten lisää itsevarmuutta työhön hetkeksi, mutta sen koettiin laantuvat ajan myötä. To-dellista itsevarmuutta saatiin yleisesti ottaen vain pitkällä kokemuksella, mutta koulutukset antavat tuen ensiaskeleilla. Uran myöhemmillä vaiheilla haluttiin useimmiten silti osallistua koulutuksiin tietämyksen ylläpidon ja sosiaalisien tekijöiden tähden. Täysin negatiiviset suhtau-tumiset jatkuvaan koulutukseen olivat erittäin harvinaisia.
Haastatteluun osallistui seitsemän myyjää. Haastattelussa pyrittiin selvittämään, millaisissa koulutuksissa myyjät olivat käyneet ja milloin, sekä miten he olivat kokeneet koulutusten hyö-dyn työelämässään. Systemair Oy haluaa pitää kaikkien myyjiensä tuotetietämyksen tietyllä tasolla, joten kaikki olivat osallistuneet koulutuksiin ja heillä oli siis kokemuksia koulutuksista. Kaikki myyjät olivat myös akateemiselta taustaltaan korkeasti koulutettuja.
Haastattelun tuloksista pystyttiin päättelemään, että luennointi ei sovi ainoaksi koulutusmene-telmäksi, vaan koulutuksen on oltava osallistavampaa, jotta siitä saadaan mahdollisimman paljon irti. Ryhmätyöskentelyn tarve on kuitenkin hyvin osallistujista riippuvaa. Samoja koulu-tuksia ei kannata tarjota kaikille, vaan koulutuksen hyödyllisyyden määrittää usein henkilön kokemus käsiteltävästä aiheesta ja se olisi hyödyllistä ottaa huomioon. Työpaikkakoulutuksien sosiaalista tekijää ei kannata aliarvioida, vaan se kannattaa nähdä hyötytekijänä. Koulutusti-lanteiden verkostoitumismahdollisuudet osoittautuivat erittäin tärkeiksi.
Myyjät kokivat uransa alussa koulutukset erittäin hyödyllisiksi, jopa hyvin pinnalliset koulutuk-set. Myöhemmin haluttiin uran edetessä syvällisempää koulutusta. Myyjän taustasta riippuen haluttiin aina eri koulutusta täyttämään oman uran tiedollisia aukkoja. Koulutukset toivat useimmiten lisää itsevarmuutta työhön hetkeksi, mutta sen koettiin laantuvat ajan myötä. To-dellista itsevarmuutta saatiin yleisesti ottaen vain pitkällä kokemuksella, mutta koulutukset antavat tuen ensiaskeleilla. Uran myöhemmillä vaiheilla haluttiin useimmiten silti osallistua koulutuksiin tietämyksen ylläpidon ja sosiaalisien tekijöiden tähden. Täysin negatiiviset suhtau-tumiset jatkuvaan koulutukseen olivat erittäin harvinaisia.